Budapesten éppen 6 metróállomással vagyunk szűkebben - hoztam cserébe 10 különleges megállót a világ más tájairól. A mindennapi ingázásban nem biztos, hogy segítenek (maximum elütni az időt olvasással), de nézni azért jó őket. Ebből a listából kimaradt (pedig ideillik) a Gellért tér, de csak azért mert azt remélem: hamarosan írhatok egy posztot szép budapesti metrómegállókról is!
Csillogó mesevilágba érkezünk, amikor a nápolyi metró Toledo állomásán szállunk ki (vagy be). A Robert Wilson által tervzett állomást az 1-es metróvonalon találjuk. 2012-ben nyitották meg, és a kék mozaiktenger szinte azonnal világhírű lett.
A stockholmi metróban egymás után sorakoznak az izgalmas és egyedi metróállomások - egyet emelnék ki ebben a posztban. A Kungsträdgården metróállomás a 10-es és 11-es metróvonal végállomása, melyet 1971-ben nyitottak meg. A különleges, ipari stílusú állomáson megtalálhatóak az 1825-ös tűzvészben elpusztult Makalös Palota maradványai is.
A moszkvai metróban is rengeteg különleges állomás van. Az Art Deco stílusú Majakovszkaja állomást márvány és rozsdamentes acél dekorálja. A világításról a mennyezeti, ovális bemélyedésekbe rejtett lámpák gondoskodnak.
A párizsi 3-as metró Arts et Métiers állomása 1904-ben nyitott meg. A műszaki fejlődésnek szentelt párizsi múzeum, a Musée des Arts et Métiers 200. születésnapjára, 1994-ben a metróállomás is megújult. Verne munkásságának hódolva, steampunk stílusban álmodta újra François Schuiten belga képregényrajzoló.
Nem is olyan egyszerű bejutni Manhattan legdélibb metróállomására: a City Hall Station ma már nem része a metróhálózatnak. 1904 és 1945 között várakoztak utasok a peronon, ahol egyetlen oszlop sem teszi tönkre a gyönyörű, boltozatos, íves állomás látványát. S habár a metrókocsik a mai napig itt fordulnak, látogatókat csak ritkán fogadnak. A látogatásokat a Közlekedési Múzeum szervezi, kizárólag saját pártoló tagjai számára és évente mindössze néhány alkalommal.
A lisszaboni Olaias metróállomáson sem lehet unatkozni, amíg a következő szerelvényre várunk. Geometrikus formák, színes üvegmennyezet, vad színek látványa szórakoztatja azokat, akik az okostelefon helyett inkább az állomást bámulnák.
Ingo Mauer 11 hatalmas lámpabúrája ad különleges világítást a müncheni Westfriedhof állomásnak. A 3,8 méter átmérőjű lámpaburák kék, vörös és sárga fénnyel árasztják el a peronokat.
A varsói Wilson tér metróállomása a modern építészet rajongóinak lesz a kedvence - mintha egy repülő csészealj belsejében lennénk. A 2005-ben megnyitott metróállomás építészeti díjat is kapott!
A moszkvai metró inspirálta a londoni Gants Hill állomás tervezőjét, Charles Holdent. Az Art Deco stílusú állomást 1930-ban kezdték építeni, majd félkész állapotban a 2. világháború alatt óvóhelyként használták. A háború után befejezték, így a gyönyörű Art Deco lámpákkal bevilágított tér végre metróállomásként nyílt meg a nagyközönség előtt.
A taiwani Formosa metróállomáson találjuk a világ legnagyobb üvegdíszítését. A 30 méter átmérőjű, 2 180 négyzetmétert lefedő műalkotáshoz 4 500 üveglapot használtak fel. Tervezője az olasz Narcissus Quagliata. A metróállomást 2008 szeptemberében nyitották meg, naponta több mint 11 000 utas halad át rajta. A pazar üvegtermet azonban nem csak metróhoz sietők vehetik igénybe: esküvőhelyszínnek is népszerű.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.09. 15:36:57
Az elején említett Gellért téri állomás egyik statikus tervezője voltam és el kell mondjam, hogy bár építészetileg egyedi, de statikai szemmel elég elrettentő. A kollégáim a fogukat csikorgatták, mert világ összes vasát bele kellett tervezniük a szerkezetileg logikus födém helyett építészetileg "odaálmodott" ferde gerendákba, hogy megfeleltethetőek legyenek. A kivitelezők kérdezték is, hogy a sűrű vaserdőbe hogyan fog bejutni a beton? :)
Nekem szerencsém volt, én "csak" a résfalakat, a bélésfalakat és az alaplemezt méreteztem és ellenőriztem. :)
DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2017.11.09. 19:47:56
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.09. 21:11:38
Az építészeknek - tisztelet a kevés kivételnek - az se tűnne fel, ha egy műtárgy nem lenne lealapozva, ha "szép" lenne és csak úgy lebegne a levegőben. Nekünk, földhözragadt statikusoknak, azonban sajnos figyelembe kell vennünk a gravitációt, a földnyomást és egyéb idejétmúlt tényezőt is... :)
DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2017.11.09. 21:35:37
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 10:35:59
Egyébként akkor keletkeznek igazán szép mérnöki szerkezetek, ha a társtervezők (építészek és építőmérnökök) egymást tisztelve és segítve tudnak alkotni.