10 különleges metróállomás

Budapesten éppen 6 metróállomással vagyunk szűkebben - hoztam cserébe 10 különleges megállót a világ más tájairól. A mindennapi ingázásban nem biztos, hogy segítenek (maximum elütni az időt olvasással), de nézni azért jó őket. Ebből a listából kimaradt (pedig ideillik) a Gellért tér, de csak azért mert azt remélem: hamarosan írhatok egy posztot szép budapesti metrómegállókról is!

Csillogó mesevilágba érkezünk, amikor a nápolyi metró Toledo állomásán szállunk ki (vagy be). A Robert Wilson által tervzett állomást az 1-es metróvonalon találjuk. 2012-ben nyitották meg, és a kék mozaiktenger szinte azonnal világhírű lett.

A stockholmi metróban egymás után sorakoznak az izgalmas és egyedi metróállomások - egyet emelnék ki ebben a posztban. A Kungsträdgården metróállomás a 10-es és 11-es metróvonal végállomása, melyet 1971-ben nyitottak meg. A különleges, ipari stílusú állomáson megtalálhatóak az 1825-ös tűzvészben elpusztult Makalös Palota maradványai is.

A moszkvai metróban is rengeteg különleges állomás van. Az Art Deco stílusú Majakovszkaja állomást márvány és rozsdamentes acél dekorálja. A világításról a mennyezeti, ovális bemélyedésekbe rejtett lámpák gondoskodnak.

A párizsi 3-as metró Arts et Métiers állomása 1904-ben nyitott meg. A műszaki fejlődésnek szentelt párizsi múzeum, a Musée des Arts et Métiers 200. születésnapjára, 1994-ben a metróállomás is megújult. Verne munkásságának hódolva, steampunk stílusban álmodta újra François Schuiten belga képregényrajzoló.

Nem is olyan egyszerű bejutni Manhattan legdélibb metróállomására: a City Hall Station ma már nem része a metróhálózatnak. 1904 és 1945 között várakoztak utasok a peronon, ahol egyetlen oszlop sem teszi tönkre a gyönyörű, boltozatos, íves állomás látványát. S habár a metrókocsik a mai napig itt fordulnak, látogatókat csak ritkán fogadnak. A látogatásokat a Közlekedési Múzeum szervezi, kizárólag saját pártoló tagjai számára és évente mindössze néhány alkalommal.  

A lisszaboni Olaias metróállomáson sem lehet unatkozni, amíg a következő szerelvényre várunk. Geometrikus formák, színes üvegmennyezet, vad színek látványa szórakoztatja azokat, akik az okostelefon helyett inkább az állomást bámulnák.

Ingo Mauer 11 hatalmas lámpabúrája ad különleges világítást a müncheni Westfriedhof állomásnak. A 3,8 méter átmérőjű lámpaburák kék, vörös és sárga fénnyel árasztják el a peronokat.

A varsói Wilson tér metróállomása a modern építészet rajongóinak lesz a kedvence - mintha egy repülő csészealj belsejében lennénk. A 2005-ben megnyitott metróállomás építészeti díjat is kapott!

A moszkvai metró inspirálta a londoni Gants Hill állomás tervezőjét, Charles Holdent. Az Art Deco stílusú állomást 1930-ban kezdték építeni, majd félkész állapotban a 2. világháború alatt óvóhelyként használták. A háború után befejezték, így a gyönyörű Art Deco lámpákkal bevilágított tér végre metróállomásként nyílt meg a nagyközönség előtt.

A taiwani Formosa metróállomáson találjuk a világ legnagyobb üvegdíszítését. A 30 méter átmérőjű, 2 180 négyzetmétert lefedő műalkotáshoz 4 500 üveglapot használtak fel. Tervezője az olasz Narcissus Quagliata. A metróállomást 2008 szeptemberében nyitották meg, naponta több mint 11 000 utas halad át rajta. A pazar üvegtermet azonban nem csak metróhoz sietők vehetik igénybe: esküvőhelyszínnek is népszerű. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vojazs.blog.hu/api/trackback/id/tr9613201085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.09. 15:36:57

Szépek ezek az állomások, a moszkvait saját szememmel is láttam.
Az elején említett Gellért téri állomás egyik statikus tervezője voltam és el kell mondjam, hogy bár építészetileg egyedi, de statikai szemmel elég elrettentő. A kollégáim a fogukat csikorgatták, mert világ összes vasát bele kellett tervezniük a szerkezetileg logikus födém helyett építészetileg "odaálmodott" ferde gerendákba, hogy megfeleltethetőek legyenek. A kivitelezők kérdezték is, hogy a sűrű vaserdőbe hogyan fog bejutni a beton? :)
Nekem szerencsém volt, én "csak" a résfalakat, a bélésfalakat és az alaplemezt méreteztem és ellenőriztem. :)

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2017.11.09. 19:47:56

@Frady Endre: Köszönöm, hogy megosztottad, mi van a külcsín mögött :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.09. 21:11:38

@DonnaQ: Nagyon szívesen! Tudod, ez egy állandó harc az építészek és a statikusok között. Szerintem van két olyan terület - a híd és a metró - ahol az építőmérnök (civil engineer) szerepe kellene, hogy elsődleges legyen, de itt Abszurdisztánban "természetesen" ez nem érvényesül.
Az építészeknek - tisztelet a kevés kivételnek - az se tűnne fel, ha egy műtárgy nem lenne lealapozva, ha "szép" lenne és csak úgy lebegne a levegőben. Nekünk, földhözragadt statikusoknak, azonban sajnos figyelembe kell vennünk a gravitációt, a földnyomást és egyéb idejétmúlt tényezőt is... :)

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2017.11.09. 21:35:37

@Frady Endre: a halandó pórnép nagy szerencséje, hogy ilyen "földhözragadtak" vagytok!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 10:35:59

@DonnaQ: Ha egy földhözragadt mérnök emellett még hívő is, akkor személyében egyesül ég és föld, valamint a geológia és a teológia. :)
Egyébként akkor keletkeznek igazán szép mérnöki szerkezetek, ha a társtervezők (építészek és építőmérnökök) egymást tisztelve és segítve tudnak alkotni.

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com

süti beállítások módosítása