Miközben a régi Közlekedési Múzeum helyén, a Városligetben, ma elkerített építési terület van, az új Közlekedési Múzeum épületének építése még el sem kezdődött. Az új múzeum majd az egykori Északi Járműjavító csarnokából kerül kialakításra a következő években. Az építkezés megindulása előtt a múzeum a dízelcsarnok különleges épületében időszaki kiállítással kedveskedik minden vasúti közlekedés iránt érdeklődőnek.
Az Északi Járműjavító hazánk legfontosabb vasúti járműjavító üzeme volt: 1867 és 2009 működött. A 20. század elején itt javították az ország északi területének minden vasúti járművét, ekkor egyszerre 90 mozdonyon és 455 kocsin tudtak dolgozni. A Kőbányai úti üzem közelében helyezkedett el az egykori Ganz gyár és a Józsefvárosi pályaudvar is, a vasút a környék egész életére hatással volt.
A 22 000 négyzetméteres Eiffel Csarnok 2009 óta az Opera kezelésében áll, itt található az Opera próba-, gyártó- és raktárközpontja, a közel 500 személyes Bánffy-terem, a Hevesi Sándor háziszínpad és a hasonló alapterületű, Fricsay Ferencről elnevezett zenekari stúdió.
A Közlekedési Múzeum otthona az 1962-ben átadott egykori dízelcsarnok lesz. Itt nyílt meg a múzeum időszaki kiállítása, melyen olyan különleges mozdonyok láthatóak, mint a 424-es gőzmozdony, a Kandó Kálmán által tervezett, 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony (a ti nagyszüleitek is kandónak hívták villanymozdonyt?), a „Szellem” becenevű sebességrekorder gőzmozdony, valamint az Árpád sínautóbusz, mely nemcsak Bécs és Budapest között közlekedett, hanem Egyiptomban (Kairó és Szuez között), Argentínában, Spanyolországban, Romániában és Szlovákiában is utaztak a Ganz gyár sikertermékén. A vonat 1935-ben 110 km/óra sebességet ért el, így honfitársaink az osztrák fővárosba már ekkor is 3 óra alatt jutottak el.
A kiállításon fel is lehet szállni a vonatokra, mozdonyokra, azaz nem csak kívülről, hanem belülről is megszemlélhetjük a különleges járműveket. Az impozáns vasúti járművek mellett régi motorok, versenyautók (tudtad, hogy hazánk első Forma-1-es versenyét innen nem messze, a Népligetben rendezték 1936-ban?), kultúrtörténeti emlékek is szerepelnek a kiállítási anyagban, melyeket a gyerekek számára interaktív elemek színesítenek.
Vonatmániások már biztosan voltak, fiús szülők mindenképpen vigyék el a csemetét, és ha javasolhatom, a lányokat se hagyják otthon: a kiállított tárgyakat sokáig nem fogjuk látni, a dízelcsarnokot pedig ilyen, eredeti formájában soha többé nem látjuk viszont.
A kiállítás október 15-ig tart nyitva, csütörtöktől vasárnapig 12:00 – 19:00 között látogatható. Holnap, azaz augusztus 20-án a kiállítás ingyenes lesz, augusztus 21-én pedig megváltozott nyitvatartással, 10:00 – 16:00 között várják a vendégeket. A korlátozott látogatószám miatt a jegyet érdemes (vagy inkább szükséges!) online előre foglalni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.