Nyaralás a Tisza-tónál

Amikor helyszínt kerestünk az idei nyaraláshoz, a Tisza-tó mellett döntöttünk. Szempont volt, hogy ne legyen messze, legyen vízpart, lehessen bringázni és legyen a környéken gyerekkel is élvezhető program. Mivel erről a térségről az utóbbi években csupa szépet és jót olvastunk, szállást foglaltunk, csomagoltunk és indultunk!

A Tisza-tó (régi nevén Kiskörei víztározó) Magyarország legnagyobb mesterséges tava a Tiszán. A Kiskörei Erőművet a duzzasztógáttal a tiszai áradások szabályozása és az Alföld jobb vízellátása érdekében 1973-ban építették fel. Feltöltése az 1990-es években fejeződött be, a tó területe így 127 km² lett. Hossza 27 km, átlagos mélysége 1,3 méter, legmélyebb pontján 17 méter. 43 km²-nyi sziget található benne. A tónak mára kialakult az ökológiája, madárrezervátum is működik benne. A vízfelület kb.55 %-a borított növényzettel.

A mindenfelé megjelenő cikkek szerint ideális vízisportokra, strandolásra, aktív turizmusra, horgászásra, öko-tiurizmusra - nos mi így nyaraltunk:

1, Szállás - ahogy az elmúlt években mindig, gyerekes nyaralással magánszállást kerestünk. Fontos szempontok voltak, hogy legyen két külön hálóhelyiség, egy használható konyha és lehetőleg kert is. Választásunk végül a tiszafüredi Diófa Apartmanokra esett. Az apartman csendes helyen található, ugyanakkor a városközponttól és a strandtól sincs messze. Két házban összesen három kiadó apartman van, melyekhez szépen rendbentartott, árnyas kert tartozik, ahol a kis homokozó és hinta mellett grillezésre vagy bográcsozásra is van lehetőség. Az épület frissen felújított, az apartman példás tisztaságú, hagyományos stílusban, fabútorokkal, épített konyhapulttal berendezett. A konyha egyszerűbb főzésekre alkalmas. A fürdőszoba zuhanyzós, pont jó méretű - a házigazda pedig minden kérésünket igyekezett teljesíteni, sőt szívesen segített programjavaslatokkal (Tiszafüred - térképet is tőle kaptunk). A wifi sajnos maximum olvasgatásra elegendő, komolyabb munkára nem (ezzel is próbálom menteni a kicsit hosszabb blogszünetet ;)) Legjobb persze a terasz volt, minden reggeli kötelező helyszíne!

2, Tourinform - nem volt betervezve, de mivel sikerült otthonhagynom a gondosan beszerzett térképet, hát megnéztük. Szombat délután és vasárnap turisztikai főszezonban is zárva, de ha nyitva, térkép akkor sincs. Szerencsére a benzinkút megmentett a teljes felsüléstől, mert ott kapható volt a Tisza-tó kerékpáros térképe!

3, Strandolás - be kell valljam, nem vagyunk valami nagy strandolós típusok - még a gyerekek sem szeretnek egy egész napot a strandon tölteni. De mivel épp kánikula idejére időzítettük a nyaralást, meg amúgy is vízparton voltunk, ez sem maradhatott ki. Elsőként az abádszalóki strandot próbáltuk ki, amely talán a legnagyobb a Tisza-tónál. Ez a rész a motoros vízieszközök paradicsoma, ottlétünk alatt folyamatosan mentek a motorcsónakok, vízisí, jetski, banán, fánk miegymás - ennek megfelelően jelentős hullámok verték a partot, aminek a gyerkőcök nem feltétlenül örültek. A strand egyébként elég jól felszerelt: van bőven választék étel-ital terén, tiszta mosdók, zuhanyzók, két óriáscsúszda, rengeteg vízi sporteszköz. Aktív strandoláshoz kiváló, nekünk a 4 és 6,5 évesekkel annyira nem vált be, habár a sarazással egybekötött homokvárépítés nagyon tetszett a gyerekeknek.

A tiszafüredi Thermál Strand viszont remek választás volt. Három kültéri medencéjéből az egyik mindkét csemetének alkalmasnak bizonyult, az úszni tudó nagyobbik úszhatott, a kevésbé vízbiztos meg pocsálhatott a sekélyebb részében. Így nem kellett feltétlenül kettészakadni a szülőknek sem. 16h00 után egységes 500 HUF a belépőjegy - a délelőtti bringázás után itt frissültünk délután.

A tiszafüredi szabadstrand az utolsó délelőtt programja volt. Mivel ez is hirtelen mélyül, a gyerekekre alaposan felügyelni kellett - az igen forró délelőttöt a vízben pancsolás mellett vízibiciklizéssel, gokartozással és bringóhintózással is színesítettük. A strand mentén egyébként számtalan vendéglátóipari egység várja a vendégeket. a közeli kerékpáros pihenőben pedig akár bográcsozni is lehet.

Kerékpáros kirándulások során egyébként szinte az összes strandon áthaladtunk - kisgyerekkel a sarudi, a tiszanánai vagy poroszlói strandot tudnám javasolni!

4, Bringázás - nyaralásaink fő programja, mely a hőség ellenére sem maradhatott ki. A Tisza-tavat elvileg körülöleli egy kerékpárút - azért csak elvileg, mert Poroszló és Tiszafüred között ez konkrétan a 33-as utat jelenti, ami nem csak forgalmas, de helyenként igen keskeny is (a hidakon pl). Ezen gyerekkel, háááát - mi nem vállaltuk. Helyette azt találtuk ki, hogy autóval elmentünk valameddig, és onnan tekertünk egy oda-visszát. Kerékpároztunk Poroszlótól Dinnyéshátig , Dinnyésháttól Kisköréig, Tiszaszentimrétől Kisköréig és Tiszafüredtől Tiszadorogmáig. A kerékpárút sok helyen halad át a fizetős strandokon is, de sehol nem akadályozták meg, hogy ingyenesen áthaladjunk. Legtöbb helyen jó minőségű az út, ez alól a kiskörei gát környéke, valamint az abádszalóki szakasz kivétel. Tiszadorogma felé át kell kompolni a Tiszán - jó tudni, hogy a komp itt "igény szerint" jár, azaz ha épp a túlparton van, akkor nem árt integetni/kiabálni/villogni/dudálni, hogy átjöjjön értünk. Tiszadorogmán sajnos nincs étkezési lehetőség, ezt nem árt tisztába lenni, ha nekivág az ember a túrának. Enni, inni, vizet tölteni a a tó körül a strandokon lehet, a frekventáltabb helyeken láttunk közben is büfét, kerékpárospihenőt, de kutat szinte csak a strandokon! Gyerekkel kerékpározók számára a térség nagy előnye, hogy nincsenek emelkedők - ezért aztán a kisebbek is vígan tekerhetnek.

5, Ökocentrum - a Tisza-tó "must see" látványossága. Az ökocentrumról mindenhol csak szépet és jót olvastam, így aztán mi sem hagyhattuk ki, és mint vérbeli idegenforgalmász, kerestem a hibákat is ;) csak keveset találtam, és az is inkább csak szőrszálhasogatás... A központ több részből áll és egész napos programra kell készülni. Mi kihagytuk a 3D mozit, de beneveztünk egy hajókirándulásra. A nádasok közötti hajókázás 50 percig tartott (ezzel maximálisan kihasználtuk gyerekeink türelmét), egy-egy hajóba kb 12 ember ülhet. Szép lassú hajókirándulásról van szó, mely során kényelmesen lehet fotózni (már akinek nem ül egy négyéves az ölében...).

Az ökocentrum épületében található Európa legnagyobb édesvízű akváriumrendszere. Össztérfogata 735 000 liter, a legnagyobb ún. óriásakvárium önmagában 535 000 literes. Az ebben élő különleges halfajok (viza, vágótok, sőregtok) életébe a víz alatti alagútból nyerhetünk bepillantást. Van itt továbbá játszószoba, az éjjeli erdő életét bemutató terem, 3D mozi, az épületen kívül kisebb állatkert (teknősök, gólyák, állatsimogató kecskékkel és bárányokkal, racka, szamár, kormoránok, pelikánok, vadkacsák, dámszarvas. A kiskorúk szórakoztatására 2 száraz és 1 vizes játszótér, valamint sövénylabirintus (kezdetleges állapotban, ha megnő, majd akkor lesz igazán izgalmas), skanzen, baromfiudvar. Az épület teljesen akadálymentesített, a tiszta mosdók mellett baba-mama szoba és büfé is van - utóbbi kínálata eléggé fantáziátlan és meglehetősen rossz minőségű (szerintem). Ami még nem tetszett, az a jegyvásárlás lassúsága  - bizony elég sokat kellett várni a tűző napon, mire bejuthattunk. Szerencsére ezt a dolgozók is észlelték, és időről időre megjelent egy hölgy, aki a benti infopulthoz kísérte a várakozók egy csoportját, hogy ott vegyenek jegyet. Szóval, ha Tisza-tó, akkor az ökocentrum kötelező!

Ami kimaradt: nem voltunk Hortobágyon (pedig nincs messze), Tisza-tavi tanösvény - időhiány, illetve a hajózás némileg kiváltotta ezt (talán - majd legközelebb megnézzük), kalandszigeten, élményfaluban..... Kevés volt az egy hét!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

György Berta 2015.08.02. 16:38:01

Az apartman drága nagyapám háza volt, míg meg nem halt. A kerítés építésébe gyerekként én is besegítettem. Életem legszebb napjai oda kötődnek. Sajnos a kert már nem gyümölcsös, nincs tele szőlővel, almafával, stb. Örülök, hogy jól éreztétek magatokat. Gyuri.

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com