Történetek a budapesti szállodaipar hőskorából


Az 1970-es évek második felétől a 80-as évek közepéig tartó időszak kétségtelenül mérföldkő volt a budapesti szállodaipar történetében. A gazdasági és politikai nyitással párhuzamosan megnőtt a beutazó forgalom, megjelentek (a szocialista tömb országai közül elsőként hazánkban!) a nemzetközi szállodaláncok, majd az ún. „osztrák hitelkonstrukció” révén ugrásszerű kapacitásbővülés ment végbe. A budapesti szállodáknak erről az izgalmas időszakáról mesél a következő interjúban András, a tapasztalt és rendkívül sokoldalú szállodás szakember:
(Az interjú írásban készült.)


A technikai fejlődéstől eltekintve mi a legnagyobb különbség egy mai és egy harminc évvel ezelőtti budapesti szálloda működése között „belülről” nézve?

Egy-két dolog....Pl a londíner...:
Akkor egy 300 szobás 5*-os szállodában volt 20-25 londíner, csak a hallban. (Az emeleti londíner egy másik kategória volt.) Egyik volt az ún. comissiós, aki a színházjegyekért, egyéb házon kívüli dolgokért járt-kelt... pl elvitte az útleveleket és a bejelentőlapokat a KEOKH-ba... Mi az a KEOKH? Külföldieket Ellenőrző Országos Központi Hivatal. Volt "kinevezett" hamutartós londiner, akinek a feladata a "lehamuzás" volt és az üvegajtókról az ujjlenyomatok törlése. Éjszakás londinerek (2-+) feladata volt a vendégajtók elé kitett cipők tisztítása, a telefonra nem ébredők kopogással történő ébresztése és az ún. kulcsraport...(a portán maradt kulcs vajon későig kimaradó vendégé, vagy éppen egy fizetés nélkül távozóé-e. Hiányzó kulcs esetén pótkulccsal megállapítani, hogy illegális szobahasználat van, vagy az utazó vendég elvitte a kulcsot.)
 
... vagy pl. a porta (concierge): 10-12 portás volt, főportás és műszakvezető portások. Én is így kezdtem. Az akkori gárdában mindenki főiskolai vagy egyetemi végzettséggel rendelkezett. Két jogász doktor volt. A vendégek többnyelvű tájékoztatására ugyanis sokkal nagyobb szükség volt a kevés nyomtatvány és egyéb (kulturális, közlekedési, idegenrendészeti - beleértve járványügyi -) tájékoztatás hiányában.           
A telefonközpont, telex, journálos munkaköröket nem említem, mert ezeket a technikai fejlődés törölte el... de hogy már öt-tíz évvel ezelőtt végzett főiskolások közül egy sem tudta megmondani, hogy mi is az a telex....háát...no comment...

 

Melyek voltak a 70-es – 80-as években a nagy budapesti szállodák dolgozóinak legirigyeltebb kiváltságai?

Egyértelműen a borravaló, különösen a valutában kapott borravaló. Amúgy emiatt nyomott fizetéssel kellett ünnepnapok nélkül, három műszakban teljesíteni...ezt persze nem irigyelte senki (mert bele se gondolt...) Az ablak a nagyvilágra, találkozás világhírességekkel szintén irigység tárgya volt.  

Hogyan lehetett valakiből a frissen nyílt, nemzetközi lánchoz tartozó nagy szállodák munkatársa?

Bizonyára azt a választ prognosztizálja, hogy protekcióval. Nos a válaszom: is-is. A hitelt nyújtó bank elnökének a fia, az üzemeltető vállalat igazgatójának a lánya, egy másik bank elnökének a felesége... Meg kell azonban mondjam, hogy ők (egy kivétellel) jól  - sőt nagyon jól – dolgoztak, és nem igényeltek további "pozitív diszkriminációt". A kivétel egy hostessnek beprotezsált hölgy volt. A Front Office manager tiltakozott: "de hisz' ez a hölgy egy nyelven sem beszél", mire a válasz ez volt: "nem baj, majd megtanulja..."
Másik módja volt a bejutásnak a szakma korábbi élvonalához tartozó házakból való "átigazolás". A Vendéglátóipari Főiskola akkor bocsájtotta ki első végzős évfolyamának hallgatóit (előtte nem volt felsőfokú szakember képzés), akik sokan ún. "társadalmi ösztöndíj szerződést" kötöttek az üzemeltető vállalattal, amely kötelezte mindkét felet a munkáltatásra. A vállalat igazgatója egyébként személyesen is nagyon támogatta a fiatalokat.    
 
Hogy aránylott az ötcsillagos szálloda átlagos szobaára az átlagos magyar fizetéshez?

Körülbelül félhavi, egyhavi fizetésnek felelt meg. De ez az arány az évek során csökkent. Egy 1977-ben nyitott 5*-os szálloda árára emlékszem. A legolcsóbb szoba 690.- Ft volt, a legdrágább 1120.-  
 
Hogy alakultak a kereslet-kínálati viszonyok és milyen kapacitáskihasználtságot lehetett éves szinten elérni? 

A nagyon kevés színvonalas szálláshely igen gyakran megtelt... egy-két téli hónapot leszámítva teltház körül mentek. Mi viszont nem mentünk szabadságra karácsony előtt, mert vártuk, hogy a partnerek (vállalatok és utazási irodák egyaránt) "kifejezzék hálájukat". Ma azért nem mehetnek (elsősorban a sales-esek) szabira, mert a szállodák ajándékait szállítják ki "puttonyszámra" a partnerekhez.

Kik alkották akkoriban az ötcsillagos szállodák tipikus vendégkörét? 

Üzletemberek, konferenciákra, kongresszusokra érkezők... Emellett megjelentek a legvidámabb barakk iránt érdeklődő, kockás nadrágban és tarka ingekben érkező idős amerikai turisták... hajókon, vagy repülőn, vagy kirándulóként Bécsből. Megkérdezték, hogy a csapvíz iható-e... Na és persze a távolba szakadt, szakadt vagy kevésbé szakadt honfitársaink. "Van még az a kék (cake), az a rigou Johnny?"


Létezett-e a szigorú erkölcsű állampárti időkben „day use” jellegű szobahasználat?

A legszigorúbban tiltott volt az ősi női foglalkozás gyakorlása... A magányosan a hallban tartózkodó hölgyek a strichelés gyanúja miatt "kivezettettek". Egy felháborodott apa egyszer vörös fejjel és ordítva jött be: "Maguk q...vának nézték a lányom, pedig nem ez a lányom a q...va, hanem a másik...

Az Ungváry Krisztián-Tabajdi Gábor szerzőpáros Budapest a diktatúrák árnyékában c. könyvében említi, hogy szállodákat és vendéglátóhelyeket is „betechnikáztak” az állambiztonsági szervek az érkező külföldiek megfigyelése céljából. Mennyire volt ez köztudott, illetve mennyire volt érezhető a mindennapi ügymenet során az állambiztonság kiemelt figyelme a vendégek iránt? 

Ez az a pont, ahol a technikai fejlődésre inkább rá kellett volna kérdezni. Kezdetben vala a "connecting door" és a talpas pohár. A leggyakoribb "törzsvendég" mindig ilyen csatlakozó szobában lakott. Némely szállodában a szobák több mint egyharmadát így alakították ki. Gondoljanak bele, még ma, egy családi wellness szállodában sincs szükség ennyi összenyitható szobára.  A betiltott "lányok" között vagyis helyett volt két középkorú hölgy, akik (célzottan) felmehettek a megfigyelt szoba lakójához.... Ma is kétlem, hogy nyelvtudásuk másra is elegendő lett volna, mint, ami a szexhez kellett...    


Előfordult olyan eset, hogy a napi működésben fennakadást okozott ez a „háttértevékenység” vagy jelentősen befolyásolta azt?

Nem hiszem. Néha nehéz volt megmagyarázni a vendégnek, hogy miért nem változtathat kedve szerint szobát... és azt is, hogy üzeneteiről miért készül másolat (hogy bizonyíthassuk, hogy átadtuk - volt az obligát válasz) stb. Persze néha "alászaladt" az ember. Egyszer kértek tőlem egy telefont az ún. hospitality desk-hez. A főnököm irodájában volt egy, hát odaadtam. Nem oda volt szánva... Volt nagy ugra-bugra, riadalom, és engem majdnem kirúgtak...

Mi volt a legörvendetesebb változás, amit a rendszerváltás hozott a szállodaiparba, és mi az, aminek személy szerint nem örült? 

Sok új, szép, egyéni, régi és nemzetközi szálloda épült, felújult...tényleg szebbnél szebbek és jók is...színvonalasak. A "fájdalmam" csupán az, hogy az emberi tartalom, a személyes kapcsolat vendég és alkalmazott között egyre haloványabb.

Ha korlátlan anyagiak állnának rendelkezésére, milyen szállodát nyitna most Budapesten?

Nem nyitnék Budapesten szállodát... Esetleg Pakson...

A bejegyzés trackback címe:

https://vojazs.blog.hu/api/trackback/id/tr985814915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dried 2014.03.03. 08:12:11

És miért Pakson? :)

Rocko- 2014.03.03. 12:33:11

ez egy nagyon érdekfeszítő és kamu interjú.

vuvuvu2 2014.03.03. 22:01:32

hát túl sok nem derült ki belőle. aki ugye nem beszéli a szállodás szlenget, annak bizonyos dolgok homályosak. arról nem beszélve hogy korábban ebben a témában megjelent cikkek vagy könyvek több ponton ellentmodanak a fentieknek. pl. szállodai prostik.

hh_red 2014.03.03. 22:31:26

Az interjú természetesen nem kamu. Őszintén érdekelne viszont, hogy mire alapozod ezt a véleményedet.

doktorötker 2014.03.04. 00:04:25

az interjú nem kamu. én akkoriban egy ötcsillagos szállodában dolgoztam, minden igy volt, ahogy itt elmondták...

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2014.03.04. 19:46:11

@Rocko-: engem is érdekel a véleményed. Miért lenne kamu?

hh_red 2014.03.04. 20:56:15

@dried: továbbítottam a kérdést az interjúalanynak. Íme a válasz: "Mert az egy atombiztos ötlet..."

UIG559 2014.03.04. 22:04:35

@hh_red: Magyarország én így szeretlek!

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com

süti beállítások módosítása