Nyár a Körösnél

Ha az ember februában tengerparti, repülős nyaralást ígér a gyerekeknek, akkor nehezített pálya egy belföldi nyaralást népszerűsíteni júniusban. Márpedig velünk pontosan ez történt: megnéztük a képeket, eldöntöttük a repülést, kiválasztottunk programokat - épp, hogy le nem foglaltunk mindent március elején.

Az újratervezés új szempontokat hozott: mivel a jövőbelátás képességével nem rendelkezünk, és gyerekekkel karanténba se szeretnénk kerülni, maradt a belföld. Legyen saját tér, amit biztosan nem kell másokkal megosztani: magánház. Legyen vízpart, még jobb lenne, ha az is saját, és ne is legyen horror áron - na itt már eléggé szűkül a kör. Ne legyenek nagy emelkedők, hogy bringázhasson együtt a család: Alföld. Holt-Körös. Szarvas

A böngészés során hamar kiderült, hogy a Holt-Körös mentén bőségesen van kiadó közvetlen vízparti magánház, de a legtöbbje inkább nagyobb társaságok számára ideális, és helyismeret nélkül elég nehéz volt eldönteni, hogy melyik is lenne nekünk jó. Végül segítséget kaptunk, és így sikerült megtalálni a tökéletes nyaralót: a Szarvas központjához közeli, közvetlen vízparti, saját stéggel és vízibiciklivel rendelkező, arborétumra néző kétszintes házikót. A modern és rendkívül praktikusan kialakított ház emeletén 2 hálószoba, földszintjén a konyha-étkező-nappali mellett egy apró, zuhanyzós fürdőszoba kapott helyet. A kertben hatalmas mocsári ciprus adott árnyékot a legforróbb napokon is, a terasz a lassú reggelik, a grillező a jókedvű vacsorák, a stég pedig a délutáni lustulás-felfrissülés helyszíne lett.

Szarvas Békés megyében, a Kákafogi Körös-holtág partján fekszik. A terület valószínűleg már az őskorban is lakott volt, de várost először Anonymous említi a Szarvashalom néven. Szarvas a török idők után teljesen kihalt, majd a 18. század első felében felvidékről telepítettek be jobbágyokat. A településen Tessedik Sámuel evangélikus lelkész alapította meg Európa első gazdasági iskoláját a városban, megismertette a korszerű mezőgazdasági technikákat a település lakóival, ezáltal sikeresen virágoztatta fel a mezővárost. Nevéhez fűződik az település evangélikus templomának építése is. Szarvas fejlődésében az olasz származású Bolza család is fontos szerepet játszott: kastélyokat építettek, megalapították az arborétumot, mely nem csak a város és a térség egyik legfontosabb látványossága, hanem hazánk egyik legnagyobb és legjelentősebb botanikus kertje. A Trianon előtti Magyarországnak Szarvas volt a földrajzi középpontja: ennek emlékét ma is őrzik - ennyi Szent Korona és Nagy-Magyarország installációt egy helyen még sosem láttam.

Egy közvetlen vízparti házban adja magát a legjobb program: a Körös hűvös vize. A holtág sodrása minimális, úszásra tökéletes, a saját vízibiciklivel lehet hosszabb túrákat tenni a holtágon (pl. a történelmi Magyarország középpontját jelképező szélmalmot is így látogattuk meg). A vízmélység már a stég végénél 2 méter, így ezt a fajta nyaralás vízbiztos gyerekekkel ideális - ők viszont órákat fognak eltölteni ugrálással (a környékben horgászni próbálók nagy örömére ;)). A szabadstrandon kenut, kajakot, a Napestig bárnál SUP-ot lehet bérelni (mi ez utóbbit próbáltuk ki a vizes sportok közül).

reggeli fények a holtág partján

Kerékpározás: az Alföld adottságai igazából tökéletesek ahhoz, hogy kisgyerekkel biciklizzünk, ugyanakkor a komolyabb bringázásokhoz még nem teljes az infrastruktúra. A Tourinform irodában kaptunk kerékpáros térképet, de hamar rá kellett eszmélnünk, hogy az azon jelzett utak közül csak néhány igazi kerékpárút: a 44-es út mentén jó minőségű, forgalomtól elzárt bringaúton juthatunk el Békésszentandrástól egészen Kondorosig, de például a vázlatos térképen III-as jelöléssel szereplő útvonal Szarvastól délre olyan mértékben volt sáros, hogy jobbnak láttuk visszafordulni. Az utak kitáblázottsága sem tökéletes: a szántóföldeket keresztül-kasul átszelő utakon jóval több iránymutatásra lenne szükség. Persze azért sikerült tekerni: a visszafordulás után a Szarvasi Arborétum felé vettük az irányt, eltekertünk a Körös gátjáig, majd itt balra fordulva a gáton Békésszentadrásig. Útközben megálltunk a duzzasztóműnél, melyet Horthy Miklós kormányzó 1942. október 15-én helyezett üzembe - ennek köszönhetően vált hajózhatóvá a Hármas-Körös és öntözhetővé váltak a környék földjei. Egy kellemes ebéd a békésszentandrási önkiszolgáló Csücsök Csárdában, majd Szarvasig már a jó minőségű kerékpárúton haladtunk tovább. Ez a túra 36 km lett, a déli kitérőt leszámítva javarészt jó minőségű aszfalt. Víztöltésre egy helyen volt lehetőség, Békésszentandrásra beérve, rögtön a falu szélén van egy közkút.

igen vázlatos kerékpáros térkép

Horthy István duzzasztómű

A másik közös bingázásunk is hasonló, csak most a holtág másik partján indultunk el a gátig, ott pedig először Gyomaendrőd felé indultunk. Néhány km eseménytelen gáton tekerés után szembetaláltuk magunkat 2, a bringaútra kikötött tehénnel, és nagyjából ez volt a pont, ahol ismét megfordultunk. Tűző nap, árnyék sehol, kút nincs, a gáton vezető út pedig hol tűrhető, hol konkrétan használhatatlanra töredezett. Továbbhaladtunk a már ismert gáton Békésszentandrásig, és az első túránkkal megegyező módon (ebéd ugyanott) tértünk haza. A teljes táv most 40 km.

Ami mindenképpen pozitívum a kerékpározás terén, hogy nem kell gondolkodni, hova tedd le a bringát: minden bolt, étterem, fagyizó előtt van kerékpártámasz. Első nap felismerése: ugyanazok zárják le gondosan a biciklit, akik bukósisakban érkeznek (azaz én).

A fiúk tesztelték a Kondorosig vezető utat is egy harmadik bringakörrel, majdnem 56 km-t hozzáadva így a nyaralás összkilométeréhez.

A fiúk bringázása alatt mi, lányok az Arborétumban sétáltunk, fotóztunk és - leginkább -  pávát kerestünk. Az arborétum, másnéven Pepi-kert a térség egyik legismertebb és legfontosabb turisztikai attrakciója, melyre egy bő fél napot érdemes rászánni. A parkban van több kijelölt sétaút, de érdemes ezekről letérni, és az ösvényeken felfedezni a fák között megbújó tisztásokat, réteket (Vigyázat: könnyű eltévedni a parkban - amikor a házunk előtti folyószakaszon úszkáltunk, többször hajoltak át a kerítésen kirándulók és kértek útbaigazást tőlünk). A parkban tájékoztató táblák segítik a tanulást. A gyerekeket a szép fák mellett leginkább a pávák és az emuk, a csúszópálya, a kis játszótér és a különböző játékok fogják érdekelni. Sajnos a járványhelyzet miatt a beltéri látványosságok (szabadulószoba pl) zárva voltak, de az arborétum kikötőjéből induló hajójáratok zavartalanul üzemeltek.

A 82 hektáros botanikus kert alapítása a Bolza József "Pepi" gróf nevéhez fűződik, aki először az Anna-liget fásítását kezdte meg (az itt található kastély ma a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóságnak ad otthont), később a mai Arborétum magasabban fekvő részeire is fákat ültetett. A nagyobb telepítés az 1890-es évektől, a Körös szabályozása után kezdődött meg, ez már Bolza Pál nevéhez fűződik. A Szent István Egyetem Tájépítészeti és Településtervezési Karának felügyelete alatt álló arborétum gyűjteményében közel 1600 fa- és cserjefaj, fajta, változat található, ebből 1200 a lomblevelűek száma. A fák és a cserjék mellett kb. 250 lágyszárú növényfaj fordul elő itt. A terület természetesen bővelkedik rovarokban és madarakban egyaránt. A madárfajok száma közel 150-re tehető.

Közös program volt a Mini Magyarország megtekintése (tipp: ha egy nap alatt megnézitek az Arborétumot és a Mini Magyarországot, akkor vehettek olcsóbb, kombinált jegyet). A makettpark az Arborétum mellett található: itt közel 100 híres, a történelmi Magyarország területén található épület kicsinyített mása látható. Az épületek között kanyarog hazánk leghosszabb szabadtéri vasút-makett pályája, ahol gombnyomásra indulnak a vonatok.

Evészet és ivászat: Az ótemplom előtti téren található a Galéria Grillbe tértünk be első nap, és aztán soha többet. Csak a rendelésfelvételre vártunk 20 percet, majd az ételre még 40-t. Roston harcsa helyett rántott, a pizzák édes ketchuppal, a harcsatatár pedig felismerhetetlenségig túlpaprikázva érkezett. A feledhető ebéd desszertjét ezért aztán nem is itt, hanem az Ildikó Cukrászdában fogyasztottuk. A cukrászda falán oklevelek és francia nyelvű bizonyítványok sorakoznak, a hűtőpultban szimpatikus sütemények, a fagyik között csupa különlegesség, az asztalok szinte állandóan foglaltak: nem véletlenül. A sütiket ugyan nem teszteltük (kánikulában nem kívántuk), de ezentúl többször is jöttünk ide fagyizini - kávézni.
Gyorsebédekre ideális volt a városközpontban található City Grill: a napi menü néhány fogása egészíti ki a hamburgerek, pizzák, tészták, saláták kínálatát. Olyannyira bejött, hogy egy esős délutánon még rendeltünk is innen. Supbérlés után próbáltuk ki a rendkívül hangulatos körösparti Napestig konyháját, ahol megszámlálhatatlanuk sok hamburger, hotdog, tortilla közül választhattunk - a kicsit túltolt csípősség miatt nekünk a gyerekkompatibilis kaja kevés volt.
Ha vízpart, akkor halászcsárda, a körösi halászlevet a Szarvasi Halászcsárdában teszteltük: klasszikus, kékfestős-abroszos vízparti étterem, ahol nem csak az ételek minősége, de profi kiszolgálás is visszatérésre csábított.
Sör: A legtöbb étteremben kaphatóak a különleges békésszentandrási kézműves sörök, így egy nyaralás alatt van mód végigkóstolni őket, de igazi sörrajongók semmiképpen ne hagyják ki a sörfőzde meglátogatását!

Az egyhetes nyaralásba ennyi program fért bele - néhány, kimaradt lehetőség: Gyomaendrőd - lombkorona tanösvény, Körösvölgyi Állatpark, Víziszínpad előadásai, Sárarany Szalmaporta kézműves kalandjai, Szarvasi Gyógyfürdő. És visszatérve az első bekezdéshez: a nyaralás utolsó napján két rendkívül szomorú gyerek pakolt befelé az autóba. Talán sikerült kárpótolni őket....

A bejegyzésben szereplő képek a szerző sajátjai, felhasználásuk engedélyhez kötött.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com