Utazási irodák (szám szerint 22) és egy chartercég indított kampányt, hogy felhívja a figyelmet a szervezett utazások előnyeire, és a feketeutaztatás veszélyeire. A kampány a Felszállás nevet kapta - és pozitív üzenetekkel kommunikál. Webodaluk és Facebook-oldaluk is éles már, utóbbin június közepétől nyereményjáték is várja majd a közönséget.
Az akció kiemeli a profi utaztatók előnyeit, mind nyaralások, mind üzleti utak terén (idő- és pénzspórolás, szakértő ügyintézés, jogbiztonság, magyar nyelvű segítségnyújtás stb).
|
Még mielőtt folytatnám, szeretném leszögezni, hogy én az utazási irodák pártján állok. Dolgoztam utazási irodában, pontosan tudom, hogy mikor, milyen utak esetében kell utazási irodához fordulni, és mikor egyszerűbb, ha magam intézem. Ebben persze több évnyi rutin is van, azaz nekem a szervezés sosem bonyolult. De legfőképpen azért nem, mert pontosan tudom, hogy mit keresek, mit akarok és ha valami nem egyértelmű, akkor arra rákérdezek - így aztán engem nem ér csalódás.
De miért pártolnak el az utasok az utazási irodáktól?
A fő okok (szerintem):
1, az egyéni foglalás olcsóbb (vagy legalábbis annak tűnik);
2, kevesebb láncszem van a folyamatban, kevesebb félreértés lehetséges;
3, az utazó maga válogathat, nincsen turnusokhoz, prospektusokhoz kötve;
4, minőségi problémák kikerülése (rossz információk a szállodákról, nem megfelelő idegenvezető);
5, az interneten egyszerűbb foglalni, mint egy utazási irodában;
6, utazás iroda csődjétől való félelem.
Megoldások?
Szerintem az egyik megoldás a tudatos utazó képzése. Mert szép és jó ez a kampány, de nagyon fontos lenne, hogy az utazók tudják, hogy mi miért van, mi hogyan történik. Ha az utazók egy kicsit megismernék a szervezés folyamatát és rendszerét, akkor értenék, hogy mi miért olcsóbb vagy drágább az utazási irodánál, mint egyénileg szervezve. (Charterdesztinációk, klasszikus nyaralások tekintetében szinte mindig az utazási iroda ajánlata az olcsóbb - legtöbbször jelentősen, a szervezés egyszerűségéről nem is beszélve-, ugyanakkor városlátogatások, vagy nem klasszikus nyaralások esetében sokszor ez nem igaz.)
A kampányban meghatározott pozitív üzenetek kellenek, de akit egyszer már hagyott cserben idegenvezető, aki kapott már rossz szállodát ötcsillagos luxus helyett, annak meg lesz a véleménye az utazási irodákról. A minőségi problémákat az eddig megszokottnál sokkal magasabb fokon kellene tudni kezelni.
Fontos lenne a pontos és sokkal részletesebb tájékoztatás, különösen az egyes helyi sajátságokra kitérve - így nem éri csalódás az utazót, hogy a londoni háromcsillagos szálloda szobája miért kisebb mint mondjuk egy münchenié.... Mert - és lehet engem kövezni - azt gondolom, hogy az utaspanaszok nagyjából fele gyakran az utasok tájékozatlanságából ered. Hogy a tájékozatlanságért adott esetben ki felel; azaz az utazási irodának kellene még részletesebben tájékoztatnia, vagy az utasnak kellene műveltebbnek lennie - nos ezen lehet vitatkozni.
Vannak még a csődök - minden évben egy-kettő, ami sokkolja (és elriasztja) az utazóközönséget. Jó lenne, ha az utas tudná, mi mennyibe kerül, és tisztában lenne azzal, hogy ami gyanúsan olcsó, az vagy rossz, vagy annyira áron alul van, hogy előbb- utóbb csődhöz vezet. Jó lenne, ha a törvényi szabályozás olyan lenne, hogy ne lehessen egyszerűen meglépni az utasok pénzével.
A feketeutaztatásról: itt is kellenének tudatos fogyasztók. Olyanok akik számlát kérnek a piacon, akik megnézik a webshop biztonsági tanúsítványát, és igen, ellenőrzik, hogy az utazásszervező ért-e az utazáshoz, van-e joga szervezni, és így fizet-e utána adót, felelősségbiztosítást stb.
Szurkolok a Felszállás kampánynak, hogy minél sikeresebbek legyenek, és remélem, hogy tovább tudnak lépni azon az úton, amin elindultak - mert még nagyon hosszú!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.