A Dera-szurdoktól a Pilis-tetőig

Nem vagyunk nagy túrázók: szeretünk kirándulni járni, de sose vittük túlzásba. Tudjátok az a típus (hardcore túrázók ne olvassák tovább), aki futócipőben indul neki a hegynek. A gyerekekkel mostanában felváltva ülünk bringára és indulunk kirándulni. Tapasztalatom az, hogy gyerekbarát kirándulóútvonalból jóval nagyobb a választék, mint gyerekbarát bringaútból. Meg kirándulás alatt lehet beszélgetni is (erre mondjuk nem mindig van igény ;))

Május elsejére is könnyű kis félnapos kirándulást terveztünk. A helyszínen azonban másképp alakult a kedv és a lendület, így esett meg, hogy a fél tízes indulás után este 6-ra sikerült hazaérni. (Az otthoni teendők miatt egy kicsit szívtam is a fogam, de ezen a hétvégén bőven lehetett pótolni a házimunka-elmaradásokat....  szóval jó döntés volt!)

A Dera-szurdokról mostanában sokfelé olvasni: népszerű kirándulóhely. Közel van Budapesthez, jól megközelíthető. Mindkét irányban járható: akár "lentről", a parkoló felől, akár "fentről" Pilisszentkereszt felől érkezve. Elég látványos és izgalmas ahhoz, hogy akár egy kamasznak is szórakoztató legyen, a kijelölt úton azonban kisgyerekkel is könnyen teljesíthető. (Esetleg egy pótcipőt és -zoknit érdemes eltenni, ha valaki beletoccsan a vízbe).

A Dera-szurdok volt tehát az elsődleges cél, azzal, hogy majd - kedv és erő függvényében - kicsit hozzátoldunk. A szurdok aljánál parkoltunk és innen indultunk felfelé. A relatív korai érkezésnek köszönhetően még nem voltak túl sokan a patakvölgyben (visszafelé már kifejezett tömegekkel találkoztunk itt). A Szurdok-völgyi víznyelőig mentünk: ahogy korábban is írtam, könnyű sétaút hidakkal, szépen kialakított ösvénnyel, minimális szintemelkedéssel. A gyerekek túl könnyűnek is ítélték, így ők inkább kőről-kőre haladtak a patakban....  Innen a Szántói-nyereg felé vettük az irányt (kék négyzet): ez a szakasz már kicsit jobban emelkedik, de még mindig könnyen járható.

A Szántói-nyeregtől a zöld jelzésre térünk át: az út innen már egyre meredekebb. A széles, földes gyalogút keskeny, sziklás-köves ösvénnyé alakul, érdemes figyelni a lábunk alá is. A Pilis-tető felé haladva szerpentinre érünk: ugyan több helyen kínálkozik átvágási lehetőség, de nem érdemes rövidíteni. A kanyarokból pazar kilátás nyílik a környék falvaira-dombjaira. A kedv és aerő sem fogyott el, így a panorámában gyönyörködve haladtunk tovább.

A Pilis-tetőre a zöld háromszög turistajelzés vezet fel: az útelágazástól kb. 500 métert kell még megtenni. A Pilis-tető 756 méteres csúcsán 2014-ben nyitották meg a 17 méter magas Boldog Özséb-kilátót. A korábbi geodéziai mérőtorony kellemes faburkolatot kapott, és lett így a környék túrázóinak egyik kedvelt célpontja.

Kiélveztük a csodás körpanorámát, majd rövid kajaszünet után visszafelé egy darabig ugyanezen az úton haladtunk. A Magas-hegynél tértünk le a zöld jelzésről és vettük Pilisszentkereszt felé az irányt. Ugyan a turistatérképünk azt jelölte, hogy itt visszaérünk a Szurdok-tanösvényre, de nem így lett. Mivel mindenáron rövidíteni akartunk, a faluban is keringtünk egy darabig. Okosabb lett volna követni a turistajelzést, de hát utólag mindig okos az ember! Lényeg, hogy némi kalandozás után visszaértünk a Dera-patak mellé, és innen már hamarosan a kijelölt turistautat is megleltük.

A blog Facebook-oldalán már írtam a Természetjáró weboldalról tavaly: a Magyar Természetjáró Szövetség túratervező honlapja most már mobilalkalmazásként is létezik. Eddig csak felhasználó voltam: a már feltöltött túrák közül válogattam, majd próbáltunk ki néhányat. Ezúttal a túratervezés és feltöltés funkciót is teszteltem: ezt a kirándulást feltöltöttem. Az alkalmazás szerint 13,4 km-t gyalogoltunk, 503 méternyi szintkülönbséggel (az egyszerűség kedvéért Pilisszentkereszten a turistautat jelöltem be). A számított 4 óra 15 perc idő is reális lehet, ha nem kell közben kipecázni a kölyköket a patakból, illetve várni amíg ők sziklát másznak vagy én fotózok.

Szóval gyerekekkel vagy gyerek nélkül: ezt a kirándulást mindenkinek ajánlom. A vadregényes szurdok után csodás panoráma vár Titeket. Kocatúrázók számára is könnyen teljesíthető!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com