10 gyönyörű múzeumhajó

A hajó az egyik legősibb utazási eszközünk - az evezősöktől a pazar vitorlásokon és a romantikus gőzhajókon keresztül párezer év alatt elértünk el napjaink úszó palotáihoz. Ebbe a posztba 10 muzeális hajót választottam, melyeken a hajózás fejlődésének egy-egy fontos állomását ismerhetjük meg. 

Kheopsz fáraó napbárkája egyik legnagyobb, legrégibb és leginkább épségben megmaradt ókori hajó. A 43,6 méter hosszú és 5,9 méter széles, fából készült hajót Kr. e. 2500-ban, Kheopsz halálakor a fáraó számára épített piramis lábánál darabokra szedve, mészkőtömbökkel fedett sírokba ásták el. Feltárása és a rekonstrukciós munkák 2008-ban kezdődtek, a hajó ma Gizában, a piramis mellett épült múzeumban tekinthető meg. 

A viking Oseberg-hajó egyes részei a 9. században készültek, de a feltételezések szerint a hajó maga ennél öregebb. 834-ben került be a sírba, ahol egy ásatás során 1904-ben felfedezték. A tölgyfából készült, gyönyörűen dekorált, 21,58 méter hosszú és 5,10 méter széles Oseberget tartják a viking kor egyik legszebb és legjobb állapotban megmaradt hajójának. Több más viking hajómaradvánnyal együtt megtekinthető az oslói Viking Hajómúzeumban.

A bremerhaveni Német Hajózási Múzeum egyik legérdekesebb látnivalója a Bremer Kogge, melyet 1380 körül építethettek. A hajóroncs első darabjaira 1962. októberében találtak rá a Weser-folyóban, majd a további kutatások alatt, 1965-ben kerültek elő újabb darabok. A múzeum 1975-ben nyílt meg, a hajómaradvány gondosan rekonstruált része 2000 óta látható itt. 

A svéd hadihajó, a Vasa az első útján, 1628 augusztusában süllyedt el, mintegy 1 300 méter megtétele után. A gazdagon díszített hajó sajnálatosan túlterhelt és instabil volt - ahogy egy kicsit erősebb szél támadt fel a tengeren, azonnal el is süllyedt. A Vasát a 30 éves háború során akarták a lengyelek ellen bevetni - tűzereje egyedül felért a lengyel flotta teljes tűzerejével. Bronzágyúit kiemelték a 17. században, de a hajó sokáig feledésbe merült. Az 1950-es évek végén fedezték fel Stockholm kikötőjétől nem messze, majd 1961-ben emelték ki, végül 1988-ben került mai helyére, a Vasa Múzeumba. A csodálatos épségben megmaradt hadihajó egyike Svédország legnépszerűbb turistalátványosságainak.

Portsmouth kikötőjében ma is vízen áll a HMS Victory - a 104 ágyúval felszerelt brit sorhajó 850 főnyi legénységével Trafalgarnál is járt: Lord Nelson zászlóshajója volt. 1765. május 7-én bocsátották vízre - 69,3 méter hosszú, 15,8 méter széles, merülési mélysége 8,8 méter. A trafalgari csatában a hajó maga is megsérült, mégis ez a hajó szállította Angliába Lord Nelson holttestét. 1812-ig szolgálta aktívan a királyi haditengerészetet, majd Portsmouth kikötőjébe került. A hajón működött tengerészeti iskola is, végül az igen rossz állapotban lévő HMS Victory-t hosszas restaurálás során mentették meg és napjainkban is a Királyi Haditengerészeti Múzeum talán legszebb látnivalója.


A USS Constitution 218 éves - 1797-ben bocsátották vízre Bostonban. 1881-ig szolgált az Egyesült Államok haditengerészeténél, ezalatt számos csatában részt vett, majd a polgárháború során a tengerészek kiképzésében "segített". 1878-ban a párizsi Világkiállításra szállított műalkotásokat. 1907 óta múzeumhajó, általában Boston közelében, a Charlestown Navy Yard-ban látható, de még napjainkban is gyakran útra kel, hogy akár saját születésnapján, akár valamelyik győzelmének kerek évfordulóján ünnepelje és megmutassa magát.

Az 1841-ben épült Charles W. Morgan a világ legrégibb kereskedelmi hajója, és egyúttal a legrégibb, épen megmaradt fa bálnavadász hajó. A 32,5 méter hosszú hajó 80 évig volt szolgálatban, mely során 37 utat tett meg. Bejárta mindhárom óceánt, és a tengeri viharokon túl legénysége egy kannibáltámadást is megúszott. 1941. decemberében érkezett meg a connecticuti Mystic kikötőjébe. 2014-ben kelt utoljára útra, ekkor New England kikötőit járta sorra. 

A Star of India 1863-ban hagyta el a Man-sziget kikötőjét, igaz akkor még Euterpe néven. Több évnyi indiai hajózás után 1871-től Új-Zéland felé vette az irányt, összesen 21 utat tett meg a szigetország felé. Ezek a hajóutak hosszúak voltak: 100-143 napig tartottak. Nem csoda, hogy egyszer egy baba is világra jött az út során, aki így az Euterpe nevet kapta. 1900-tól számít amerikai hajónak, 1906 óta viseli a Star of India nevet. Ekkoriban már a gőzhajók vették át az uralmat a tengereken - a Star of India 1926-ban került San Diegoba, az akkor még csak tervezett múzeumba, A hajó teljes restaurálása 1976-ban fejeződött be, és vízre bocsátása óta a San Diego-i Tengerészeti Múzeum egyik legszebb látnivalója. A Star of India a világ második legöregebb, ma is hajózó vitorlása, mely évente többezer látogatót kápráztat el szépségével.

A Belle of Louisville-t kicsit több mint 100 éve, 1914-ben bocsátották először vízre, Idlewild néven. A gőzhajó sokfelé szolgált, szállított embereket, volt teherhajó, komphajó és bulihajó is. Hajóosztályában számtalan rekordot tart: legtöbb megtett kilométer, legtöbb szolgálatban eltöltött év, legtöbb kikötő. 1962-ben kapta a Belle of Louisville nevet, majd alapos felújítás után 1963-ban került újra vízre. Első útján versenybe szállt a Delta Queennel, és ezzel hagyományt teremtett: a Louisville és Jeffersonville között azóta is minden évben rendeznek gőzhajó-versenyt. A Belle of Louisville a legöregebb, ma is műkődő folyami gőzhajó, mely tavalyi, 100. születésnapját ötnapos fesztivállal ünnepelte.

A Lajta Monitor a legrégebbi, úszóképes folyami hadihajó, mely az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből ránk maradt. 1871-ben építették, és egészen 1921-ig teljesített szolgálatot. Egyike volt Európa első folyami monitorjainak, valamint az osztrák–magyar hajóhad első ikercsavaros, forgó lövegtornyú hajóinak. Ugyan többször átépítették (dolgozott kavicskotróként is), de az eredeti hajótest lényegében nem változott. Felújítása után, 2010-ben került újra a Dunára, tavasztól őszig Budapesten, a Parlament mellett horgonyoz. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vojazs.blog.hu/api/trackback/id/tr957986097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.10.30. 16:24:24

Mind érdekesek, és külön dicséret a Lajtáért (főleg annak aki ezt a hajót restauráltatta), de azért pár remek múzeum kimaradt. Mondjuk az Intrepid, amelyen olyan nem feltétlenül korhű darabok fiygelnek, mint a 3.5 szörös hangsebességű felderítő Blackbird, az Enterprise űrkomp, vagy a Concorde utasszállító. Meg a hajó szépen bejárhatóan...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.10.30. 16:27:14

@Ződ2000: korr: a fekete gép nem a Blackbird hanem a konkurens Avenger.

Eddie 2015.10.30. 16:55:58

Cutty Sark, HMS Belfast, csak Londonból.

sutyerák 2015.10.30. 17:16:09

youtu.be/RIGLJ3lOi8g

ezt a hajót láttam személyesen. :)

Guzzista 2015.10.30. 19:15:48

A címben benne van a 10-es szám. Ettől nyilván sokkal több van úgyhogy kár most felsorolásba kezdeni.

Thomas Dantes 2015.10.30. 20:22:59

A Lajta nem csak a legrégebbi úszóképes folyami hadihajó, hanem az egyetlen megmaradt hadihajója az OMM-nek, illetve a Lajtán kívül még egy rendbe hozott monitor létezik, Chile-ben.

És...ingyenesen megtekinthető.

Pootj 2015.10.30. 21:16:43

Én még azt fűném hozzá, hogy Kheopsz hajója nem simán fából készült, hanem cédrusfából. És sajnos az elmúlt pár ezer évben olyannyira megritkítottuk a cédrusállományt, hogy ma nem nincs akkora cédrusfa, mint amekkorából a hajó készült...
A laboe-i Typ VII C tengeralattjárót én is akartam linkelni. Nagy vágyam, hogy egyszer megnézem. Mondjuk a Vasa is tetszik :-)
Nem múzeum ugyan, de talán idekívánkozik a francia Hermione fregatt, amit pár éve újra felépítettek korabeli technológiával és áthajóztak vele az Atlanti-óceánon. Abban az a csodálatos, hogy nem felejtett el az emberiség hagyományos hajót építeni. Már csak a gótikus építészetet kéne feleleveníteni (nem neogót!) ...

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2015.10.31. 20:12:05

Köszi a kiegészítéseket - tudom, hogy sok kimaradt, a válogatás eltartott egy darabig....

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com

süti beállítások módosítása