Minden év elején írok az idegenforgalom változásairól, feltörekvő, új, egyre népszerűbb úti célokról, módokról, irányokról - az utazási szokások változása nem új dolog. Mióta az utazás pihenésről, kikapcsolódásról szól, azóta a szokások is folyamatosan változnak. Így volt ez természetesen a 20. században is - lássuk melyek voltak a múlt század nagy trendjei, szokásai. Akik szeretik a retro hangulatot, némelyiket "kalandot" ma is átélhetik!
1910 - A század elején az Atlanti-óceán átkelése kényelmesen csak néhány gazdag és tehetős ember kiváltsága. Ekkor kezdtek épülni a hatalmas óceánjárók, melyek egymással versengve próbálták az utazók kegyeit elnyerni. A korszak nagy hajója a brit Cunard Line Mauretania nevű gőzöse volt, mely 20 évig őrizte a Liverpool-New York útvonalon 1907-ben felállított sebességrekordját. Nos a Cunard Line ma is működik, mi több, továbbra is van transzatlanti hajójárata, így ez az élmény, talán kicsit gyorsabban és még nagyobb kényelemben ma is átélhető. További részletek erre >>>
1920 - az 1. világháború véget ért, itt vannak a dekadens 20-as évek. Újra utazik Európa - a britek ekkor kezdtek beleszeretni a francia Riviérába. Cannes, Nizza, St Tropez népszerűsége és ára az egekben volt. Az Azúrpart ma is csodás, a Promenade des Anglais-n végigsétálni nagyjából ugyanaz a látvány fogad minket, jó hír, hogy az árak némileg barátibbak, mint ebben az időben. Aki errefelé utazik innen is tájékozódhat >>>
1930 - A harmincas évek jelképe a Zeppelin. A kereskedelmi személyszállítás úttörője ebben az időszakban Európából Észak- vagy Dél-Amerikába is repült már, és egészen a Hindenburg balesetéig rendkívül népszerű volt. Aki szeretné kipróálni, milyen érzés lehetett ez, az a Bodeni-tó partján lévő Friedrichshafenben megteheti. A híres léghajó otthonában bejárhatóak a Zeppelin hangárjai, tavasztól őszig pedig 30-120 perc közötti sétarepülésekre is van lehetőség. Részletek innen nyílnak >>>
1940 - A 2. világháború már megkezdődött, így Európában már csak igen keveseknek adatik meg a kedvtelésből utazás. Nem úgy az Egyesült Államokban! Talán ezek az évek számítanak az amerikai vasútközlekedés fénykorának. A kényelmes vonatok gyorsan szelték át a hatalmas kontinenst, a szolgáltatás fényűző volt, az árak pedig ehhez mértek. A vonatozás szerelmeseinek jó hír, hogy az USA továbbra is bejárható vonaton, s talán lassabb, mint egy repülő, de mindenesetre életre szóló élmény. Információ és foglalás az Amtrak weboldalán >>>
1950 - A nagy autós utazások kezdete! Megjelentek a hatalmas országúti cirkálók az USA-ban, ahol az élet visszatért a háború előtti kerékvágásba. Olcsón lehetett benzint venni, minden kapható volt. Megjelentek a sugárhajtású repülőgépek is, melyekkel az utazás még gyorsabb és egyszerűbb lett. És hogy hol találjuk meg az 50-es évek hangulatát ma? Talán Havannában lehet próbálkozni - az El Floridita bárban a hangulat ma is olyasmi! Kuba weboldalára itt juthasz el >>>
1960 - És elindult a tömegturizmus. Többszáz fős skandináv csoportok égtek egyszerre rákvörösre a spanyol napsütésben, halászfalvak alakultak át nyaralóvárosokká. És ez az, ami ma is bárhol átélhető - csak a választék lett egyre nagyobb, hála az internetnek, ma már könnyedén találhatunk magunknak olyan helyet, ahol tömegek nyaralnak. Olyat, ahol csak kevesek, egyre nehezebben...
1970 - A hippikorszak elhozta a hátizsákos-sátras utazókat. A kedvelt úti célok Ázsia fel nem fedezett országai lettek. Ázsia még napjainkban is bőven tartogat felfedeznivalót a kalandot kedvelő hátizsákos utazóknak. A szervezésre azonban érdemes egy kicsit több időt fordítani, mint a 70-es években és alaposan tájékozódni a biztonsági helyzetről!
1980 - Az InterRail vonatjegy megjelenésével egyre több fiatal kelt útra hosszú hetekre, hogy bejárja Európa egy-egy szegletét. A megbízható, gyors és ilyen módon olcsó vasúti közlekedés lehetővé tette a hosszú vakációt, melyet mindenki igyekezett is kihasználni. Pezsgett az élet a hostelekben, olcsó motelekben, a vonatokat pedig hatalmas hátizsákokkal utazó fiatalok töltötték meg. Az InterRail ma is létezik, kivaló lehetőség az olcsó utazásra, érdemes azonban kombinálni a fapados repülőjáratok által kínált olcsó jegyárakkal, így időt spórolhatunk.
1990 - A vasfüggöny lehullásával új úti célok és új utazók jelentek meg a turizmus piacán. Közben a technika is rohamos fejlődésnek indult, egyre gyorsabb és modernebb közlekedési eszközökkel utazhattunk, a telekommunikáció fejlődésével az utazók egyre nagyobb biztonságban érezhették magukat a világ minden táján. Nos az egykori kommunista országok retro-hangulata már eltűnőben, de ha egy "nyugati" turista még mindig ezt keresi, akkor pl nálunk biztosan megtalálja. Egy látogatás a Szoborparkban, utazás Trabanttal vagy Barkassal - ez ma sem lehetetlen.
2000 - Itt vannak a szigorú repülőtéri biztonsági intézkedések és a fapados járatok, és velük együtt tűnőben azok a boldog évek, amikor ingyenes volt a repülőgépen a csomagfeladás, nem kellett fizetni az ételért és a külön kiválasztott székért.... Ma már senki sem lepődik meg, ha meg kell szabaduljon cipőjétől a biztonsági ellenőrzésen, ha étlen-szomjan kellett várnia a sokat késő fapadosra, és ha a fényképezőgép külön poggyásznak számított a becsekkoláskor. Nem hiszem, ezt az időszakot nagyon keresni kell - a fapadosok még mindig itt, és nem sokat változott a helyzet..... Utazz fapadossal bárhova, és pont ezt a hangulatot éled át!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.