Lombard hosszú hétvége: 3 nap Milánóban

Szombat, 2h45 perc. Mármint reggel. Vagyis hajnal. Van aki a sokadik pohár után gondolkodik, hogy elinduljon-e hazafelé. Nekünk meg a vekker csörög. Nem vagyok benne biztos, hogy ez az ideális kezdése a kikapcsolódásnak......
A reggeli Wizzair géppel indulunk Milánóba. Csak pozitívan: a hajnali járat nagy előnye, hogy a napfelkeltét már Olaszországban élvezhetjük. 10-re a szállodában is vagyunk, még a szobát is megkapjuk, ami igazán felemelő, és indulhat is a város felfedezése. 3 teljes napunk van - kedden a reggeli Ryanair járattal utazunk el.

Gyakorlati kitérő: ezen a hétvégén két légitársaságot használtunk, így két különböző csomagszabályhoz kellett alkalmazkodnunk. Wizzair 23 vagy 32 kg-t Ryanair szigorúan 20 kg-t engedélyez feladni, a kézipoggyász Wizzairnél alapesetben szigorúan 1, a kicsibbnél is kicsibb méretű, míg a Ryanair jóval megengedőbb, hiszen 2 csomagot is vihetünk a fedélzetre. Szóval úgy kellett a táska portfóliót kialakítani, hogy oda- és visszaút is működjön. Tesztelhettünk egyúttal két repteret is, Malpensára érkeztünk, Bergamóról utaztunk el. Befelé vonattal mentünk - Centrale-ig az 50 perces utért 14 EUR-t fizettünk. Busszal ugyanez 8 EUR, de mivel én jobban szeretem a vonatot, ezért maradt az első opció. Bergamóra viszont a busz az egyszerűbb, hiszen arról nem kell átszállni. A buszok Centrale (központi pályaudvar) mellől indulnak: a jegyeket mi előre lefoglaltuk a neten, de bőven volt hely (3 társaság is jár ezen az útvonalon). A busz tiszta és rendes, pontosan indult és érkezett (bár nem tudom, hogy csúcsidőben mennyire ragad be a dugóba) és még wifi is volt a fedélzeten..... Ja és jegyár: 5 EUR.

Milánó Olaszország 2. legnagyobb városa, Lombardia székhelye, az ország gazdasági központja. Észak-Olaszországban található, a Pó-síkság nyugati részén. Világhírű dómja, operaháza és divatházai.

Visszatérve a város felfedezésére: a közlekedéshez 48 órás jegyet vettünk első körben (8,25 EUR - a vonaljegy 1,5 EUR), ezzel a metró és a busz mellett a villamoshálózat is használható. A villamos pedig Milánó kötelező felfedeznivalói közé tartozik (legalábbis szerintem). 1881 óta jár a városban villamos, igaz az első időkben még ló vontatta a járműveket. Elsőként a Dómtól induló, a Corso Sempionén át haladó vonalon váltotta le az áram a lóerőt, majd 1901-re a teljes hálózatot modernizálták. A villamoshálózat napjainkban 170 km hosszú. Különlegessége az, hogy 8 különböző vonattípus jár rajta, köztük az 1928-as években gyártott 1500-as széria is.

És ha már kötelező: a milánói Dóm a világ ötödik legnagyobb temploma. Több évszázadon keresztül épült, így sokféle stílusjegyet is találhatunk, de a legmeghatározóbb a gótika. A dóm már kívülről is lenyűgöző: 158,6 méter hosszú, 92 méter széles, 108 méter magas, de belseje is impozáns. A dóm főhajója 45 méter magas, a teret 40 oszlop tagolja. Ha végigcsodáltuk a szebbnél-szebb üvegablakokat, szobrokat, megálltunk egy pillanatra a síremlékeknél, akkor irány a tető. A dóm teteje elsősorban nem a kilátás miatt érdekes, hanem azért mert így közvetlenül közelről láthatjuk azokat a pazar kőcsipkéket, szobrokat, gótikus faragványokat, melyeket csak alulról, távolról szoktunk megcsodálni.

Újabb gyakorlati kitekintő: mi frekventált időpontban voltunk, 30 percet álltam sorba jegyért, és 1 óra volt a dóm belsejébe bejutni (megosztottuk erőinket, másnak is javaslom). 3 jegypénztár van a dóm 3 oldalán, és ugyan lehet előre jegyet foglalni a neten (kicsit drágábban), de ezzel nem tudod kikerülni a belépéshez a sort. (Megjegyzés: egy szürke hétköznapon erre járó ismerős nem találkozott ekkora sorral). A tetőre már gyorsabb volt feljutni (lépcső és lift közül lehet választani, különböző jegyárak ellenében). Belső, szűk lépcső van, inkább klausztrofóbiásoknak, mint tériszonyosoknak kihívás, fizikailag pedig egyáltalán nem megterhelő. Az élmény pedig mindenért kárpótol, lsd galéria!

Templomok terén Milánó gazdagon ellátott - mivel októberben írtam róla, meglátogattuk a koponyákkal és csontvázakkal díszített San Bernardino alle Ossa templomot, valamint a Santa Maria delle Grazie-t. A templom melletti kolostor refektóriumában látható Leonardo híres festménye, Az utolsó vacsora - aki ezt látni akarja, az ne lasztminitben szervezzen, mint mi, hanem gondolkodjon időben!

Milánóról a dóm mellett operaháza, a Scala (teljes nevén: Teatro alla Scala) jut sokunk eszébe. Ez a világ egyik leghíresebb operaháza, mely inkább a belbecs, semmint a külcsín miatt lett ismert. 1778. augusztus 3-án Salieri egyik operájával nyitott meg, ekkor a világ legnagyobb operaháza volt. A Scala vezetése, mecénásai mindig ügyeltek arra, hogy élvonalbeli zenészek, énekesek álljanak a színpadon, ma már világszerte játszott és szeretett operák első előadásának adott otthont.

A milánói városnézésből kihagyhatatlan a Sforza-vár (Castello Sforzesco). A 15. századi, négyzet alapú épület tipikusan lombard vár, melynek belső udvara belépőjegy nélkül látogatható. A várkastély igazi reneszánsz udvar volt, itt dolgozott Leonardo is - napjainkban több múzeumnak ad otthont. A várkastély előtt látványos szökőkút kínál fotótémát, mögötte pedig a 78 hektáros, angol stílusú Sempione-park található. A parkban futópálya, tó, kacsák, a park túlfelén pedig Napóleon tiszteletére emelt Diadalív áll. Mivel pihenni jöttünk, ezért ki is próbáltuk a futókört!

És mi a helyzet, ha elegünk lesz a klasszikus látnivalókból? Pihenésre, ebédelésre, pohár italra tökéletes hely a Navigli. A csatornákkal szabdalt városrész a központtól délre található, metróval és a villamossal is jól elérhető. A csatornarendszert azért építették, hogy könnyebb legyen árut szállítani a városba a környékről - például a dóm építéséhez használt márvány is így érkezett. Napjainkban a csatornák partján éttermek és bárok sorakoznak, de régiségekre vadászóknak is igazi paradicsom. Mi a 3 nap alatt összesen 3x jöttünk ide (igaz ebből egyszer gyorsan meg is fordultunk: kirakodóvásár miatt konkrétan lépni sem lehetett). Itt próbáltuk ki a sbagliato nevű koktélt; mint a jó receptek általában, ez is egy tévedés eredménye (innen a név is). A sbagliato összetevői: prosecco, édes vermut, campari - napsütéses olaszországi hétvégék kötelező eleme!

Sok útikönyv említi, de nem klasszikus látnivaló a Cimitero Momumentale, Milánó egyik legnagyobb temetője (területe 250 000 m2). A temetőben hatalmas, művészi igényességgel megalkotott síremlékek állnak egymás mellett. Márvány szobrok, már-már templom méretű síremlékek - a Campari család például Az utolsó vacsorát formáztatta meg kőből a sírbolt fölé. A sok, itt nyugvó híresség között az a legkülönlegesebb, aki már nincs itt. Eva "Evita" Peron holtteste 16 évig álnéven volt eltemetve Monumentaléban.

Focirajongóknak kötelező a San Siro stadionhoz elzarándokolni: 80 018 férőhelyével ez az ország legnagyobb stadionja. San Siro a városrész, a stadion hivatalos neve Stadio Guiseppe Meazza - ottlétünkkor sajnos teljesen ködbe burkolózott. A stadiont két csapat, az Inter és a Milan is használja. Ha nem meccsnapon érkezünk, akkor látogatható az itteni múzeum, és van túra a kulisszák mögé is. Ha mégis meccsnap lenne, akkor a Casa Milanban található múzeumban lehet ismerkedni az AC Milan történetével, és a shopban bőségesen vásárolni mezekből, melegítőkből, sapkákból és egyéb ajándéktárgyakból.

Az útikönyvek szerint kihagyhatlan a shoppingolás: én általában sajnálom rá az időt. Ezen a hétvégén természetesen mi is átverekedtük magunkat a Galeria Vittorio Emanuele II boltjai között bámészkodó tömegen. Ezt az épületet tartják a világ legrégibb bevásárlóközpontjának, ahol a luxusmárkákat kínáló üzletek állnak egymás mellett.

Hogy teljes legyen a  gyakorlati rész: a Leonardo Hotel Milan City Centerben laktunk, mely a Sarpi nevű városrészben található. Ez Milánó kínai negyede, de ennél fontosabb, hogy egyszerűen megközelíthetőek innen a látnivalók (pl egy reggeli futásra a Sempio-park). A szálloda négycsillagos, a szobák inkább klasszikus stílusúak. Normál méretű, tiszta szobánk volt, kádas fürdőszoba, hajszárítóval. A wifi elég nehézkesen működött. A Maslow-piramisom másik alappillére a a reggeli tea: eléggé meglepődtem, hogy a büféasztalon nincs, de kérésre azonnal hoztak, így erre sem lehetett panasz. A reggeli finom volt: többféle felvágott, sajtok, friss gyümölcs, édes tészták. És egy nagy piros pont a recepciónak, amiért már kora reggel elfoglalhattuk a szobánkat!

Kövess a Facebookon is, hogy elsőként értesülj minden posztról!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.11.20. 19:59:28

Bár többször jártam Milánóban, több új dolgot is olvastam, köszönöm. A mi lombard hétvégénk (vagyis 4 napunk) újabban Bergamo:
lepcsankparty.blog.hu/2016/06/27/bergamoi_kostolo

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com