Ha széndioxid-kibocsátásról van szó, akkor szokás a repülést az egyik legnagyobb felelősnek kikiáltani. Valószínűleg a légitársaságok és repülőgépgyártók is érzik a felelősségüket, hiszen legtöbbjük nem csak elkezdte a fejlesztést a bio üzemanyagok terén, de már szép eredményeket tudnak felmutatni.
A légitársaságok saját bio-keverékeikkel próbálkoznak. Az Alaska Airlines 75 gépe használ 80%-ban hagyományos, 20%-ban az élelmiszeriparból visszanyert olajat. A Continental 60/40-as arányú keveréket használ, a Virgin 2008 óta teszteli saját bioüzemanyag-keverékét, a Virgin Australia eukaliptusz-olajjal próbálkozik. Az Aeromexico egyes járatain 25%-ban használ bio üzemanyagot. A zöld járatok Mexikóváros és San José között közlekednek, de egy transzatlanti járaton (Madrid) is kipróbálták már. De nincs lemaradva Európa sem: a Lufthansa "zöld" repüléseinek száma már egy éve 2 000 körül járt, az Air France 50/50 arányú keveréket használ a menetrend szerinti járatainak egy részén. Hasonló a helyzet a Finnair és az Iberia járatain is. Az első bio üzemanyaggal működő járat indítása a KLM nevéhez fűzödik; 2011. júniusában Amszterdamból Párizsba vitt 171 utast. Az Etihad Airways új gépe, egy Boeing 777-300ER Seattle-ből Abu Dhabiba repült bio üzemanyaggal - ez volt első ilyen "érkezés" az Arab-öbölben.
A brazil Azul Airlines cukornádból nyeri az üzemanyagot, és 2010-ben másik 9 taggal együtt hozták létre a Brazilian Alliance for Aviation Biofuels (kb: Brazil szövetség a bio üzemanyaggal repülésért) nevű szervezetet. A szövetségben megtalálható még a GOL, a TAM és a TRIP légitársaság is. Ebben is részt vesz az Embrear, amely egyébként a Boeinggel közösen együttműködött egy Sao Paolo-i kutatóközponttal, így hozták létre a "Flight Plan for Aviation Biofuels in Brazil" programot, mely során 2012-ben több brazil városban tartottak előadásokat. A bioüzemanyag használatával 2050-re 50%-kal csökkenhetne a repülés szén-dioxid kibocsátása.
Szokatlan, ámde örömteli dolog, hogy a konkurens repülőgépgyártók ezúttal közös munkába, fejlesztésekbe kezdtek. A Boeing, az Airbus és az Embrear is közösen dolgozik már jó ideje, a kutatómunka célja, hogy a repülőgépek kizárólagosan bioüzemanyagok felhasználásával repülhessenek. A változást úgy szeretnék elérni, hogy eközben a gépeket ne kelljen lecserélni - azaz a jelenleg is üzemben álló típusokat tesztelik a különböző üzemanyagokkal.
A változás egyértelmű: a légitársaság és a repülőgépgyártók is úgy gondolják, a hagyományos előállítású üzemanyag ideje hamarosan lejár. Környezetünk védelme érdekében ideje más anyagok után nézni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Shinjuku 2013.08.15. 02:03:06
Shinjuku 2013.08.15. 02:28:04
Daniel W. Mcload 2013.08.15. 02:59:51
BigPi 2013.08.15. 07:29:22
Energia termelésre, csak melléktermékeket szabadna használni.
Klaric 2013.08.15. 08:53:55
Ellenben egy jó nagy nap vagy szélerőmű parkkal lebontott vízből előállított hidrogénnel működő hajtómű... Max. több lenne a vízpára a levegőben, amitől max. több eső esne(ez meg lehet, hogy csökkentené a globális melegedést is?)