Hétvégén rendezik meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat. A belváros utcáin a klasszikus bámész turistát már felváltották a Ferrari- és Red Bull-mezes szurkolók, a fejem felett pedig alaposan megnövekszik ilyenkor a helikopterforgalom - így aztán én sem tudom kivonni magam az esemény alól. Ennek öröméren most 5 érdekes és híres motorsport-versenypályát gyűjtöttem össze egy posztba.
A világ első, kifejezetten erre a célra épült autóverseny-pályája 1907-ben nyílt meg Angliában. Brooklands 4,4 km hosszú aszfaltcsíkja Londontól délnyugatra található. A kettős funkciójú létesítmény - versenypálya és repülőtér - adott otthont az első 24 órás autóversenynek és az első Brit Nagydíjaknak. A 24 órás versenyen a pályát 300 vasúti lámpával világították meg éjszakára: a győztes 2 545,56 km-rel új világrekordot állított be. A pályán kerékpárversenyeket is rendeztek, a világháborúk alatt pedig katonai bázis volt. 1939-ig tartottak itt autóversenyeket. A 2. világháború során súlyosan megsérült a pálya, így 1945 után már csak repülőgépek gyártására használták a hangárokat. Napjainkban gazdag közlekedéstörténeti múzeum található itt: versenyautók, oldtimerek, repülőgépek, buszok, repülőgép-motorok is részei a gyűjteménynek.
Brooklands mintájára épült meg az indianapolisi versenypálya is. A 4 km hosszú ovál 1909-ben nyílt meg. A lelátókon 257 325 néző számára van hely: ez a világ legnagyobb befogadóképességű sportpályája. Az első versenyen még hőlégballonok mérték össze erejüket. Az első - többnaposra tervezett - autóverseny előtt biztonsági problémák merültek fel: a pálya felülete túl piszkos volt, és sajnos több halálos baleset is történt. A tragikus verseny után a pálya felületét sokáig javították, így a következő évtől elkezdődhetett a pálya aranykora. Indianapolis 500, Nascar, Forma-1: számtalan sikeres és izgalmas versenynek adott otthont. Ezen a pályán használták először a visszapillantó tükröt az autókban. Az itt megrendezett Indy 500 verseny különös hagyománya, hogy a győztes nem pezsgővel, hanem tejjel koccint.
A Le Mans-i versenypálya a világ egyik leghosszabb versenypályája: 13,6 km hosszú. 1923-ben nyílt meg az eredeti pálya, melynek legnagyobb eseménye a híres 24 órás verseny. A Le Mans-i 24 órás verseny a világ legrégebbi, folyamatosan megrendezett autóversenye - az 1923-ban kezdődött sorozat csak 1939-49 között szünetelt. Az egész pálya rendkívül gyors, a teljes hossz 85%-ban lehetséges teljes sebességgel (ez ebben az esetben 320 km/órát jelent) menni. A pálya sebességrekordja egyébként 407 km/óra. A pálya útvonalát többször átépítették, a jelenlegi a 15. vonalvezetés.
Kaliforniában található Laguna Seca versenypályája: a 3,6 km hosszú pályán 11 kanyar található, köztük a híres kanyarkombináció, a "dugóhúzó", melynek bejárata és kijárata között 18 méter szintkülönbség. A kiszáradt tó köré épített versenypályán Forma-1-es versenyt nem, de szinte minden mást már rendeztek: MotoGP, Superbike, Formula 5000, CART, Speed World Challenge, Rolex Monterey Motosports Réunion. A motor- és autóversenyek mellett a pálya már kerékpárversenyeknek és koncerteknek is otthont adott, sőt II. János Pál 72 000 ember előtt itt celebrált misét. Filmben is szerepelt: A kicsi kocsi Monte Carlóba megy című filmben láthattuk.
A Japán Nagydíj helyszíne Suzuka. Az egykori Honda tesztpálya egyike a világ kevés nyolcas formájú versenypályáinak (a Forma-1-ben ez az egyetlen) - a versenyzők felüljárón keresztezik a pálya vonalát. Hossza 5,807 km, és szinte minden kanyartípus megtalálható rajta. 1987 óta rendeznek itt Forma-1-es versenyt; 2007 és 2008 kivételével minden évben évben ez a pálya adott otthont a Japán Nagydíjnak: ez idő alatt összesen 10x dőlt el Suzukában a világbajnokság sorsa. A versenyben futott körrekordot Kimi Raikönnen tartja: 1 perc 31,540 másodperc alatt ért körbe 2005-ben.
Érdekelnek az autóversenyek? Korábbi F1 témájú posztokat itt találsz >>>
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.