Amikor utazási irodában kezdtem dolgozni, hamar megtanultam, hogy az emberek utazási szokásai, és ezért aztán választási szempontjaik is különbözőek. Egy idő után már rutinos kérdező lettem, így amikor az igen bőséges hajóút-kínálatból kellett válogatni, hamar ki tudtam szűrni, hogy a kedves utasnak mi fontos. A hajó minősége (legyen minél nagyobb, vagy éppen ellenkezőleg minél kisebb), az út hossza, a kiszállások száma (legyen minden napra program - ne legyen már minden napra program), az úti cél (csak meleg legyen - valami olyan helyre, ahol elviselhető idő van nyáron) és még sorolhatnám. Egyszer sem merült azonban fel, hogy a hajótársaság és a hajó mennyire környezettudatos. Pedig - legalábbis az én véleményem szerint - ez is fontos szempont kellene, hogy legyen!
A Friends of the Earth nevű szervezet 15 legnagyobb hajóstársaság 148 hajóját, illetve azok környezetre gyakorolt hatásait vizsgálta meg, és összeállították a tengerjárók zöld listáját.
Egyes vizsgálatok szerint egy átlagos, többezer utast szállító tengerjáró 700 m3 szennyvizet termel hetente - ezt a mennyiséget pedig legtöbbször az óceánba öntik bele, mérgezve ezzel a vizet és annak élőlényeit is.
A szervezet három szempontot vizsgált a tanulmányban: a szennyvízkezelést, az áramfejlesztés módját (a parton állva csatlakoznak-e az ottani elektromos rendszerhez, vagy generátorokat használnak-e), és a vízszennyezés mértékét.
Most harmadszor készítettékel ezt a környezetvédelmi vizsgálatot, és idén a Disney Cruise Line kapta a legjobb minősítést (A-). Az indoklás szerint a hajóstársaság tengerjáróin a legjobb a szennyvízkezelés. (Először adtak ki A-s minősítést hajóstársaságnak!)
A legnagyobb flottával rendelkező Carnival Cruises 2010-ben F-nél járt, idén már D+-ig jutottak, de régi típusú hajóikon továbbra is elavult a szennyvíz és szemét kezelésének módja.
A lista legvégén, a P&O, a Costa és a Crystal Cruises található, mindhárom F minősítést kapott.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Vinnie Jones 2013.01.22. 15:18:42
marosmozi 2013.01.23. 15:01:00
Amíg a kétütemű hajódízelek finomítatlan gázolaj füstjét eregetik, szennyvizet és hulladékot méregetni csak bohóckodás.