A 2011-es év utazási trendjeit taglaló újévi sorozat előző két részében az úti célokat és az utazási szokásokat elemeztem. Lássuk most, hogy a technikai fejlődés hogyan hat a turizmusra.
Az aktuális technikai újdonságok közül életünkre legnagyobb hatással az okostelefonok megjelenése van, míg az internet terén a közösségi oldalak befolyásolják a mindennapokat. Ezek megjelenése számos változást indított el - nem maradt érintetlen az idegenforgalom sem. A mobiltechnológiát főként az üzleti utaztatás terén alkalmazzák már sok helyen. Az okostelefonokkal és a közösségi oldalakkal az utazók egyre tájékozottabbak, egyre tudatosabban utaznak. Az utazásszervező számára is egy sor új lehetőség, módszer adott, hogy az utazóit tájékozottabbá tegye, az eddiginél több információt a korábbinál áttekinhetőbb formában tud átadni. Ezzel nem csak segíti az utazót, hanem a személyre szabott információkkal a korábbinál jóval elégedettebbé is teheti ügyfelét.
Folyamatosan jelennek meg idegenforgalmi szolgáltatók által készített alkalmazások: légitársaságok sora hozta létre az utasok tájékoztatását segítő okostelefonra letölthető programját, de léteznek okostelefon-útikönyvek, tájékoztató anyagok is. Aki nincs fent a közösségi oldalakon, az már nem is létezik: a Facebook-profil létrehozása csak alap, érdemes aktívan működni ezeken az oldalakon. A Facebook (Twitter, LinkedIn stb) az új marketingeszköz: szállodák itt értékesítik megmaradt szabad szobáikat, utazási irodák last minute akciói itt jelennek meg, légitársaságok legújabb kedvezményeiket itt hirdetik meg, de sok ország a desztinációmarketing terén is aktívan használja (nyereményjátékokra pl).
2009-ben az üzleti utazók 25%-a használta mobiltelefonját valamilyen utazással kapcsolatos tevékenységre. Egy ősszel készült felmérés szerint 2010-ben a megkérdezettek 40%-a válaszolt igennel erre a kérdésre.
Az internethasználat az utazások tervezése során is egyre elterjedtebb. Ma az utazók harmada állítja, hogy mindig az internetről tájékozódik az utazások előtt. Legtöbbjük valamelyik keresőoldalról (Yahoo, Google) indul, és nem közvetlenül egy légitársaság vagy egy utazási iroda oldalát keresi fel. Érdekes adat: a Google-n háromszor annyi keresést indítanak, mint a második helyezett Yahoo-n. A felmérés szerint az internetezők jóval gyakrabban néznek meg egy filmet a tervezett úti célról: 10-ból 9-en néznek online videót, a megkérdezettek 2/3-a heti rendszerességgel. Így a YouTube tulajdonos Google ismét nyerő pozícióba kerül, és az is biztos, hogy az online videó-kampányok sokkal nagyobb hatással lesznek a fogyasztókra.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.