Az idei év utazási trendjeit már tegnapelőtt elkezdtem taglalni - tekintettel az szilveszteri buli utáni álmoskás hangulatra több részre tördeltem a hosszú posztot. A desztinációk után ma az utazási szokások, módok változásai jönnek.
A repülés terén jelentős változások előtt állunk: a hagyományos kabinbeosztás valószínűleg hamarosan a múlté. A first-business-turista szentháromság után többféle osztály, többféle szolgáltatás várható, melyekkel jobban ki lehet szolgálni az egyéni igényeket. Az utasok költéseire jellemző, hogy nagyobb arányban szerepelnek a mellékes, kiegészítő szolgáltatások. A trend a fapados légitársaságoktól indult, és ma már a hagyományos légitársaságok is élnek ezzel a lehetőséggel. Ez ugyan jelent plusz bevételt számukra, hosszú távon azonban valószínűleg nem ez lesz a tökéletes megoldás az anyagi problémáikra.
Mind a légitársaságok, mind az egyéb utazási szolgáltatók a jövőben nagyobb hangsúlyt helyeznek az utazás egészére: az eddigi "gyenge pontok" - pl a földi és a légi szolgáltatások közötti kapcsolat - javítása lesz a cél. Várhatóan a teljes egészt kínáló, és a szolgáltatásokat az ügyfél igényeire igazító szolgáltatókra lesz egyre nagyobb az igény. Ezzel együtt lesznek újra népszerűek azok az utazásszervezők, akikkel személyesen lehet beszélgetni - az igényes utazók az élő, kérdezhető referenst fogják preferálni, szemben a személytelen online foglalásokkal. Az egész világon érzékelhető, hogy az emberek a hobbijuknak akarnak hódolni a nyaralásuk során is, így a személyre szabott úti tervek, az extra igények kielégítése mindenhol előtérbe került. Ezt pedig egy weboldallal nehéz egyeztetni.
A demográfiai változások az idegenforgalom terén is éreztetik hatásukat. Az idősebb korosztály egyre többet fog utazni, hiszen egészségi álllapota és anyagi helyzete is megengedi számára. Ők a rövidebb városlátogatások helyett a hosszabb időtartamú pihenéseket választják. Igényeik újabb szolgáltatások kialakítására ösztönzi a szolgáltatókat.
A demográfiai változásokkal is összefüggésben a wellness, a gyógyulás egyre gyakrabban válik az utazás céljává. A gyógyulni vágyók számára már létre is jött a Healing Hotels of the World szövetség, mely jelenleg több mint 50 tagszállodával az összes kontinensen jelen van. Emelett, az egészségügyi ellátások árában tapasztalható eltérések miatt az emberek egy-egy műtét, kezelés miatt is sokszor utaznak. A nyugati országszélen nálunk is tapasztalható fogászati turizmus mellett a plasztikai- vagy őssejt-kezelésekért utazók igényeire is jelentős turisztikai ágazat alakul.
Az üzleti utazások terén újra növekedést tapasztalhatunk: az is igaz azonban, hogy a cégek jobban megnézik, hogy mire és hogyan költik el az utazásra szánt összegeket. Így valószínűleg ez az üzletág az eddiginél sokkal inkább árérzékennyé válik.
Az utazások típusa is változóban. A korábban előtérbe helyezett, "kihagyhatatlan" látnivalók helyett egyre divatosabb felfedezni valami újat, valami eldugott kis érdekességet.
Afrikában továbbra is hódítanak a szafarik, és ezzel együtt növekszik azon turisták száma, akik a nyaralást nem egy városi szállodában, hanem a szavannákon, házat bérelve töltik el.
Népszerűbbek a folyami hajóutak. Egyiptomi favorit a nílusi hajóút, különösen a kis luxus jachtok bérlése. Nagyobb baráti társaságok, családok szerveznek így maguknak egy privát hajóutat. A folyami hajózás terén a Rajna és a Volga mutat növekvő népszerűséget. Újdonság a laoszi Arany Háromszög hajóút: az út során a 28 fős hagyományos ázsiai stílusú hajón a Mekong-folyót és Laosz, Thaiföld és Myanmar legszebb részeit ismerhetjük meg.
Vonatozni is trendi: nem csak a szupergyors expresszeken való utazás lett kedveltebb az elmúlt években, hanem a hagyományos, étkezőkocsis vonatutak is hódítanak. Ilyen például a Deutsche Bahn hatvanas éveket idéző Rheingold-Express járata.
Az ökoturizmus előretörésével az utazóknak gyakran célja a szegényebb országok segítése, egy-egy probléma megoldásában való részvétel. Utazási formává vált az önkéntes munka, vagy a nyaralás során egy-egy kisebb feladat ellátása. Az utazók helyi nonprofit szervezetekkel együttműködve vesznek részt valamely, helyi lakosokat segítő, az élővilágot védő feladat ellátásában. A környezettudatos utazók számának növekedése számtalan változást generált a szállodaiparban - egy apró dolog ugyan, de vegyük észre, hogy a hatalmas fürdőkádakat a szállodák manapság kisebbre cserélik. Kis fürdőkád, nagy zuhanykabin: ez a hotelek fürdőszobáinak jellemző berendezése.
Továbbra is növekszik a családos, gyerekekkel utazók száma - így a szolgáltatók ő igényeiket is egyre jobban igyekeznek kielégíteni. A bahraini központú Gulf Air már babysittereket is alkalmaz a fedélzeten. A sky nanny feladata, hogy segítse a szülőket a gyermekek ellátásában és szórakoztatásában.
Nos ezek a nagy idegenforgalmi portálok által előrejelzett irányvonalak - hogy itthon ebből mit érzünk? Mondjátok meg Ti!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.01.06. 15:36:15
tovább nem olvastam. nem magyar. megkérem az annamáriát, vizsgálodjon.
üdv: smit pál
elnök