Hogyan írjunk panaszlevelet?

Remélem ez egy olyan poszt, amit kevesen akarnak felhasználni - de sajnos elrontott nyaralások a legjobb szándék ellenére is minden évben vannak. És ahol elrontott nyaralás van, ott panaszos utas is lesz. Panaszlevelet írni nem mindenki tud - az alábbiakban néhány jótanács azoknak, akiknek erre szükségük lehet...

Miért lehet panaszt tenni?
Olyat lehet felróni az utazási irodának, szállodának, programszervezőnek amit megígért, de nem teljesült. Lehet, de teljesen felesleges felróni, hogy rossz volt az idő, vagy nem ízlett az étel. Ha az étel romlott volt a büféasztalon, az hiba, de ha a nagyi másképp készíti, akkor az csak ízlésbeli kérdés.... A szolgáltató a prospektusban vagy honlapon szereplő, esetleg e-mailen érkezett árajánlatban feltüntetett szolgáltatásokra köteles garanciát vállalni (ha a weboldalról tájékozódunk, akkor azt érdemes kinyomtatni, vagy elmenteni!).

Tények!
Kérled vedd figyelembe, nem Te vagy az egyetlen utasa az irodának, de még az ügyintézőnek sem! A panaszlevélben ezért pontosan tüntesd fel, hogy mikor, milyen úton melyik szállodában voltál. Szerepeljen pozíciószám vagy szerződésszám, pontos utasnév. Ha utazásközvetítőnél foglaltad le az utat, akkor az utazásszervező nevét is tüntesd fel. Csak így fognak tudni beazonosítani.

Érzelmek?
Én tudom, hogy az ember mérges, ha elrontják a nyaralását, de kár olyat írni, hogy "idióta volt az idegenvezető" vagy "rosszkedvű volt a sofőr" vagy "foghegyről válaszolgatott a recepciós". Természetesen tájékoztatásnak megírhatod, jó, ha a munkáltató tudja, hogy az alkalmazottai stílusa nem tökéletes, de a panaszodnak ne ez legyen a lényege. Írd meg, hogy miben és hol végezték rosszul munkájukat, mikor nem teljesítették a feladatukat. Maradj higgadt - ha eltúlzod a problémákat és a stílust, akkor az iroda összes dolgozója ezen a levélen fog szabadidejében röhögni.... (bocs, tapasztalat!) Mindenki tévedhet: lehet, hogy az ügyintéző valamit elnézett, elrontott, de nem azért tette, hogy veled kiszúrjon. Írd meg, hogy hol hibázott, ha hiba történt, kárpótolni fognak. Az agresszív nyitásra jó eséllyel fogsz agresszív választ kapni - gondolom nem ez a célod!

Átlátható szerkezet, konkrét problémák
Gondold át, milyen problémáid voltak, és csoportosítsd őket. Társasúton akár nap szerint is megírhatod, de lehet "téma" szerint is. Idegenvezető, busz, szálloda, városnézés.... Legyenek pontokba szedve, átláthatóan szerkesztve, tételesen felsorolva. Kerüld a "rossz volt a szálloda és az idegenvezető, unalmas volt a városnézés" típusú panaszokat, mert ezzel nem lehet mit kezdeni. Itt is tényeket írj, ne érzelmeket!

Bizonyíték
Különösen szállodák esetében lehet bizonyító erejű, ha fényképezel: a koszos fürdőszoba, lyukas lepedő képe nem vitatható. A problémákról vetess fel a helyszínen jegyzőkönyvet, írasd alá az idegenvezetővel.

Mire számíthatsz?
Ha konkrét, pénzbeli kár ért (rosszabb szállodába kerültél, nem kaptál meg egy befizetett programot, ellátást), akkor az iroda rendszerint a pénzvisszatérítést választja. Ha ugyan minden teljesült, de nem a szerinted elvárható módon, akkor előfordulhat, hogy egy következő útból ajánlanak fel engedményt.

Kihez lehet a panasszal még fordulni?
Én azt javaslom, hogy első körben mindig az utazási irodával beszélj, és csak akkor lépj tovább, ha elutasítóak. A legtöbb iroda nem szeret a hivatalokkal vitázni, és egyezségre törekszenek - még akkor is, ha ez nem lenne muszáj. Ha leveledet azonnal elküldöd a hatóságoknak is, akkor az ügyintéző biztosan nem fog olyat tenni, amire nem lenne köteles (ez is saját tapasztalat...). Amennyiben az utazási iroda elutasító, akkor lépj tovább: Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, MUISZ, Fogyasztóvédelem, jegyző...

Persze elsősorban mindenki gondtalanul akar nyaralni, és nem a későbbi panaszlevélen törni a fejét. Az utólagos reklamációt el lehet kerülni - erre is van néhány tippem!

Tudd, hogy mit akarsz!
Akkor tudsz jól választani, ha tudod, hogy mit akarsz, mit vársz a nyaralástól. Ha ezt el is tudod mondani az utazási irodában, akkor szinte biztosan nyert ügyed van. 

Legyen pontos az utazási szerződés!
Az utazási szerződésben szerepel az, amit a vevő (utas) a szolgáltatótól (utazási iroda) megvesz. Olvasd át! Legyen benne pontosan az utazók neve, az úti cél, a szobatípus, az ellátás, az utazás módja, illetve az utazási csomag minden tétele, extra költsége is (reptéri illeték, biztosítás) részletesen! Az utazási szerződés melléklete (szerződési feltételek) tartalmazza a lemondási, elállási és egyéb általános dolgokat - ezt is érdemes átolvasni. Tisztázd előre, hogy utazásközvetítővel vagy az utazásszervezővel van-e dolgod! Az utazási szerződésnek része a prospektus/honlap vonatkozó oldala is! Így, ha az utazási szerződés nem is tartalmazza a részletes szállodaleírást, a beígért úszómedence akkor is követelhető. Ha valami számodra különösen fontos, akkor azt vetesd bele külön is (pl franciaágy vagy külön ágy).

Próbáld meg a helyszínen megoldani!
Lehet egy hétig puffogni a koszos ágyneműn, és lehet első nap szólni, hogy cseréljék ki, mert piszkos. Vannak dolgok, amiket meg lehet oldani a helyszínen, szinte azonnal, idegenvezető segítségével vagy akár anélkül. Ha valami nem tetszik, nem jó, szólj - ha senki nem tud a problémádról, megoldani se tudják!

Dolgoztam pár évig utazási irodában, követtem el hibákat, megtanultam kezelni a panaszokat (és megtanultam panaszoslevelet írni külföldi/belföldi partnereknek). A fentiek tapasztalatok, melyekkel segíteni szeretnék, hogy az elrontott nyaralás után ne háború következzen, hanem gyors és mindenki számára megfelelő egyezség szülessen. Kérem így kezelni a posztot - köszönöm.

A bejegyzés trackback címe:

https://vojazs.blog.hu/api/trackback/id/tr843120471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (5) börzsöny (5) brazília (11) budapest (24) családinyaralás (7) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (10) kína (14) kirándulás (6) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (52) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (16) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (32) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (19) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (8) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Hírek, események, élmények, helyek, szállodák satöbbi Ha van valami témába vágó élményed, írj a szerkinek: vojazsblog@yahoo.com. Még az is lehet, hogy felkerülsz!