Ebből a posztból úgy tűnhet, aki (vasúti) csodát akar látni, keletre kell annak utazni - vonat és vasút témájú rekordokról szóló poszt második része következik - inkább épületekről, mint vonatokról!
Földünk leghosszabb vasúti alagútja Japánban található. A Seikan-alagút közel 54 km, ebből 23,3 km húzódik a tenger alatt. Honshu és Hokkaido szigetét köti össze. Nem csupán a leghosszabb, hanem a legmélyebben fekvő működő vasúti alagút is ez - 140 méteren található! A Csalagút tenger alatti szakasza hosszabb - 37,9 km; de összhosszban és mélységben is a Seikan nyer (Csalagút 50,5 km, legmélyebb pontja 75 m)
A világ leghosszabb hídja egy vasúti híd: A Danyang- Kushan-híd a Jangce-folyó deltatorkolata fölött húzódik, a Peking-Shanghaj vasút részeként. 164,8 km hosszú, négy évig épült és 2011-ben indult be rajta a vasúti közlekedés.
A világ legmagasabban fekvő vasútvonala Tibetbe érkezik. A Xining - Golmud - Lhasa vasútvonal legmagasabb pontja Tanggula állomás, 5 068 méterrel a tengerszint felett. Az utolsóként megépült, Golmud és Lhasa közötti, 1 142 km-s szakaszon 2006 óta utazhatunk. Értelemszerűen Tanggula a világ legmagasabban fekvő vasútállomása is, de ezen az útvonalon haladhatunk át Földünk legmagasabban fekvő vasúti alagútján, a Fenghuoshan-alagúton is. A vasútvonal több mint 80%-a fekszik 4 000 méter felett, a pályán pedig 675 híd található. A dízelmozdonyok 100-120 km/órás sebességgel közlekednek. Az utasok a jegy mellé egészségügyi tájékoztatót is kapnak, melyben felhívják figyelmüket az utazás veszélyeire - ennek tudomásulvételét aláírásukkal jelezni is kell. Minden utas részére van oxigénpalack és minden vonaton utazik orvos is.
A legforgalmasabb vasúti pályaudvar cím birtokosa a tokiói Shinjuku-állomás: 2007 adatok alapján naponta 3,64 millió ember közlekedik innen vagy ide. 37 peronján 9 vasútvonal és 3 metróvonal találkozik itt.
A legnagyobb vasúti pályaudvar cím birtokosát hosszasan kutattam, s csak remélni merem, hogy végül megbízható forrásra bukkantam- kérem, aki okosabb nálam, cáfoljon! A pekingi Déli pályaudvar teljes területe 940 000 m², az ötemeletes épület összterülete 144 190 m². 28 vágánya, 38 buszöble és 909 parkolóhelye van.
Peronszámban azonban a New York-i Grand Central Terminal az első: 44 peron, 67 vágány - az idén száz éves pályaudvar nem csak vasútállomás, hanem Manhattan egyik látványossága is! Akit bővebben érdekel, az itt a honlapon tájékozódhat az állomás történetéről, látványosságairól.
A világ legrégibb, mai is üzemben lévő vasútállomását a Liverpool-Manchester vonalon kell keresnünk. Sajnos sok állomást átépítettek, bezártak, de például Earlestown állomása máig őrzi az eredeti hangulatát. A hely azért is érdekes, mert itt két vasútvonal találkozik, így aztán ez a vasúttörténet legrégibb kereszteződése is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.