2013 a vasút éve a vojázsblogon - ennek örömére sikerült végre összehoznom egy "leglegleg" típusú összeállítást vonat és vasút témában...
Leghosszabb vasútvonal - gondolom könnyű kitalálni, hogy a Transzszibériai vasút a nyerő. A személyforgalomba bevont vasútvonal hossza 9 289 km (összehasonlításképpen a magyarországi vasúthálózat összesen 7 183km). A Transzszibériai vasútvonal Moszkvából indul, a másik végén pedig Vlagyivosztok várja a megfáradt utazót. Építését 1891-ben kezdték, a közlekedés 1903-ban indult meg, akkor még Szentpétervárról. Ekkoriban a Bajkál-tavon még komp vitte át a szerelvényeket. Az út a Rosszija expresszvonaton végállomástól-végállomásig nagyjából 148 óra - ezalatt 8 időzónán halad át a vonat, és 87 várost érint. Aki szeretné kipróbálni, az itt böngésszen >>>
A leghosszabb után jöjjön a legrövidebb - Vatikán tudhatja magáénak a legrövidebb állami vasúthálózatot - a hálózat az elnevezés persze túlzás, hiszen kétszer 300 méternyi sínről és mindössze 1 állomásról van szó. A vasút természetesen kapcsolódik a római vasúthoz, így lehet rajta közlekedni, még ha nem is gyakran. Nincs rendszeresen közlekedő vonat rajta, csak eseti jelleggel jár erre egy-egy szerelvény.
A legrövidebb vasútvonal címet a Los Angeles-i "Angels' Flight" is magáénak mondja- habár a mi fogalmaink szerint talán inkább sikló, mint vasút. Mindenesetre pályája 91 méter hosszú, 33 fokos emelkedőn halad a Hill Street és a California Plaza között. A Los Angeles egyik látványosságának számító kisvasút ugyan már nem az 1901-ben épített vonalon jár, de két kocsija, Sinai és Olivet eredetiek! A rövid útra a jegy csupán 50 cent; további információ pedig itt található >>>
A világ leghosszabb személyszállító vonatán Ausztráliában utazhatunk: a Ghan 49 vagont húz, összesen 1,2 km hosszúságú. A Ghan észak-déli irányban szeli át a kontinenst: Adelaide és Darwin között jár, a 2 979 km-t távot minteg 54 óra alatt teszi meg. A vonat nevének érdekes eredete van: eredetileg The Afghan Express-nek hívták, tisztelegve azok előtt az afgán tevehajcsárok előtt, akik segítettek felfedezni az ország belső, sivatagos részéit, ebből lett - rövidítve - a hosszú évek során Ghan. A leghosszabb tehervonatot valószínűleg Kanadában láthatjuk, ott ugyanis gyakran a 4,2 km hosszúságot is elérik a szerelvények.
A vasúti sebességrekordot a "hagyományos" kategóriában a francia TGV tartja. 2007 áprilisában sikerült 574.8 km/óra sebességet elérnie. A világrekord eléréshez kicsit csökkentették a terheit - csak három vagont húzott - viszont kicsit növeltek a feszültségen. A japán lebegő mágnesvasút, az SCMaglev ennél is gyorsabb: 581 km/óra sebességet képes elérni - itt azonban nem sín találkozik kerékkel, hanem mindkét oldalon elektromágnesek vannak. Ezt a világcsúcsot 2003-ban állították fel.
Folyt. köv.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.