Családi nyaralás a Fertő-tónál

Ömlött az eső, amikor pakoltuk fel a 4 bringát az autó tetejére - nem éppen a legjobb kezdet a nyaraláshoz. Tekintve, hogy volt már esős nyaralásunk (akkor ráadásul a nagyobbik gyerek beteg is volt), próbáltuk megőrizni az optimizmusunkat. És lőn: másnap délután kisütött a nap, és onnantól igazi nyári meleg köszöntött ránk: nem volt akadálya, hogy élvezzük a Fertő-táj szépségeit.

Szállás Hegykőn, a  strand közelében található Bo-Ni apartmanban. Nem válogattam sokáig, de jól döntöttem. Hatalmas, füves kertben áll a két különálló, alig 1 éve épült ház. Az apartmanban 2 hálószoba, nappali, konyha-étkező és tágas fürdőszoba van, minden vadonatúj fenyőbútorokkal berendezve. Légkondicionálás, motoros redőny, tetőn napkollektorok, TV és valóban működő WiFi! A konyhában villanytűzhely és -sütő, vízforraló, mikrosütő, edények, tányérok, poharak normális mennyiségben, és van dugóhúzó és normális kenyérvágó kés. Reggelizéshez ideális a terasz, a hatalmas kertben hinta várja a kölyköket. A kerékpárok kényelmesen elférnek a féltető alatt a pingpongasztal társaságában. Lehet grillezni, vannak játékok és tollasütő, a kertben pedig bőven van hely egy focimeccsre. Házigazdánk kedves és segítőkész, egyik este még fagylaltot is házhoz szállít nekünk. Tökéletes szállás, jó szívvel ajánlom bárkinek!
Hegykő egyébként is az egyik legjobb választás a pihenésre a régióban: a falu nyugodt és csendes, de minden megtalálható itt. Van több étterem, strand, fagyizó, kávézó, játszótér, bolt, a környék látványosságai könnyen elérhetőek.

Nálunk nyaralás = bringázás, emellett némi strandolás és kultúrprogram. A bevált recepten most sem változtattunk.
A tókerülő bringautak nagy baja, hogy el lehet indulni balra, aztán  meg jobbra, aztán meg lehet pakolni a bringákat és elmenni valahova, ahonnan elautózhatsz balra, esetleg jobbra aztán meg vissza, de garantáltan lesz benne egy oda-vissza. Előnye, hogy tóparton közlekedve relatív kevés a szint (mondjuk ez itt éppen nem feltétlenül igaz). Két gyerekkel vagyunk: egy stabilan bringázó 7,5 éves és egy kezdő bringázó 5 éves esetében az sem mindegy, hogy tekerés közben az autókkal osztozunk a közúton, vagy külön bringaút van.

Kezdésnek elmentünk balra, azaz nyugatra: Hegykőről Fertőrákosra. Ezen az útvonalon Balfig van külön (értsd: úttesttől elszeparált) bringaút, Balfon osztozunk az autókkal (az 5 éves példás bátorsággal), onnan pedig a szőlőhegyen lehet küzdeni: lejtő-emelkedő váltja egymást, köztük néhány 10% feletti meredekségű. Itt bizony jól jött a trailer, így a kisebbiket vontatva tempósan haladhattunk. Mivel tavasszal már megnéztük, ezúttal kihagytuk a kőfejtőt Fertőrákoson. Helyette egy nagyon kellemeset ebédelünk a Puskás Sörkertben: Klasszikus kínálat, finom ételek, kedves kiszolgálás. A túra odavissza közel 39 km, sok-sok fel-le menettel, szóval tiszteségesen elfáradtunk a nap végére.

Jobbra, azaz kelet felé összehozunk egy hurkot: el Fertődig (itt is elszeparált bringaút), aztán Sarród felé bevetjük magunkat a Nemzeti Parkba. Sarródon található a Fertő-Hanság Nemzeti Park bemutatóközpontja, a Kócsagvár. A besenyő halászfalu mintájára, Makovecz-stílusban tervezett épületben nem csak a nemzeti park igazgatósága, hanem kiállítóterem és turistaszállás is helyet kapott. Ez hazánk legnagyobb, náddal fedett épülete, de ami számunkra a legfontosabb, hogy az udvaron található padokon meg lehet pihenni, van mosdó, újra lehet tölteni a kiürült kulacsokat. A kerékpárút innentől kis forgalmú közúton halad; ez  már a természetbarátok terepe: rengeteg madár, madármegfigyelő torony. Ausztriába átérve újra külön bringaút van, Apetlonnál fordulunk vissza Magyarország felé. Egészen Hegykőig vezet a kerékpárút, a határtól sajnos egy darabon borzasztó minőségben. Feledhető ebéd Fertődön, a Patonai Panzióban: a levesek porból, a főételek mélyhűtött ételek. Ennek a túrának nagy része sík, Fertőd és Hegykő között vannak csupán kisebb dombok; összesen 44 km-t mentünk.

A harmadik túránk kiindulópontja az ausztriai Ruszt. Ez a település a tó nyugati partján található, kb 35 perc autóval Hegykőtől. Ruszt gyönyörű: a 16-19 század között épült reneszánsz és barokk polgárházak szinte mindegyike műemléki védettség alatt áll. A kerékpártúrát a strand parkolójából indítjuk, Donnerskirchenig és vissza. Itt váltogatva tekerünk közúton, mezőgazdasági úton és kerékpárútón: az útminőséggel nincs probléma, de a kitáblázás nekem eléggé hiányos. Szerencsére a bringás útikönyvhöz van térkép is, úgyhogy azért boldogulunk. Ahogy minden túra alatt, itt is azt tapasztaltam, hogy kevés a vízvételi lehetőség - vannak ugyan bringás pihenők, de ezek legtöbbször csak egy padot jelentenek. Ennél kicsivel több kút azért jól jönne, pláne gyerekekkel. Donnerskirchenben, a Striok családi vendéglőben eszünk - húsleves, rántott hús a menü, finom, de semmi különleges, Az útvonalon vannak kisebb dombok, de nem jelentős. Összesen 36,5 km ez a kirándulás.

Az utolsó túránk ismét egy hurok: a tó keleti partján levő Illmitzbe autózunk el, érkezéskor pizzával indítunk (a kiskorúak szerint ez életük legjobb pizzája - szóval köszönjük, Koppi's!), aztán irány az Alsó- és Felső-Büdös-tó és környéke. Illmitz nem csak a sajtjáról híres, hanem hogy az oly népszerű Sissi-sorozat egyes magyarországi epizódjait itt forgatták. Puszta-feeling a környék teljesen, mintha Hortobágyon járnánk, még gémeskutak is vannak. A tavak nem büdösek (vagy legalábbis én nem érzem), a bringaút a mezőgazdasági utakon megy, ahol a forgalom ugyan nem nagy, de annál határozottabb: a traktorosok meglehetősen gyorsan vezetnek. A kicsinek nagy csalódás, hogy nem látunk lovakat: az itt élő, védett Przewalski-lovak bizony elbújtak előlünk - úgy tűnik, nem csak eredeti élőhelyükön, Közép-Ázsiában, hanem itt is ritkák ;) A túra vége ismét Illmitz: a város kedves főterén fagyizunk. 18,8 km a túra, és teljesen sík, a kicsi itt tekert a legtöbbet, a trailert csak a nap végén kellett bevetni.

Strandolás:  Fertő-tó specialitása, hogy magyar oldalról szinte alig látni tavat. Így van ez Hegykőn is, ahol strandolni a helyi termálfürdőben lehet. Itt van 2 benti és 3 kinti meleg, 2 kinti hideg medence, 1 pancsoló és játszótér is. Nagy előnye, hogy 3 percre található a szállásunktól!
Másik strandolási lehetőség a ruszti strand: ez a tökéletes választás. 2 közepes méretű medence + 1 pancsoló, játszótér, minigolf, strandröplabdapálya, 2, éppen elegendő izgalmat nyújtó csúszda (6 év alattiak szülői felügyelettel csúszhatnak). Ruszton lehet fürdeni a tóban is, aminek vize melegebb, mint a medencéké. A strand mérete is ideális, jól belátható, így a nagyobbik megkaphatja a vágyott szabadságot, anélkül, hogy hosszabb időre szem elől tévesztenénk (szerencsére úszni is stabilan úszik, így emiatt különösképpen nem kell aggódni). A strand hátránya, hogy a büfének elég borsos árai vannak, továbbá késő délután már eléggé zsúfolt, a kis- és nagykamaszok pedig nagyjából lehetetlenné teszik, hogy az ötéves nyugiban úszkálhasson.

Az első délelőttön még borús az idő, így megejtjük az első "kultúrprogamot": kisvasúton utazunk. A Nagycenk - Barátság - Fertőboz között üzemelő Széchenyi Múzeumasút járatait ugyanúgy gyerekek működtetik, mint a budapesti gyermekvasutat. A járatok csak hétvégén üzemelnek, és pont olyan hosszú a menet, hogy se felnőtt, se gyerek ne unja meg. A nagycenki végállomáson további régi vonatkülönlegességek és játszótér is található - meg persze ne felejtsük el a Széchenyi-kastélyt sem! Ebéd a Platán Étteremben, a búbos kemence melletti asztalnál. Klasszikus vidéki étterem, nagyon finom ételek, és extra rugalmas kiszolgálás: azt is megtették, hogy két különböző feltéttel készült fél pizzát készítsenek nekünk.

Kultúrprogram 2: utolsó napon, már hazafelé a fertődi kastély. A barokk pompájáról híres kastélyban nagyon régen voltam, úgyhogy főleg az én kedvemért vágunk bele. Csak vezetett túrával látogatható, a kb 50 perces séta nagyjából a maximum, amit a gyerekek bírnak. A kastély csodaszép, gyönyörűen felújítva, korabeli bútorokkal berendezve, de nekem jobban esne, ha saját tempóban járhatnánk be.

Kipróbáltuk még a Tornácos Panzió étttermét Hegykőn: a hangulatos, szőlővel befuttatott teraszon kellemes nyáresti vacsorát költöttünk el. Az étteremben széles választékkal és kifejezetten finom ételekkel találkoztunk. A hegykői pizzéria jó minőségben hozza az elvártat, csak azt a paradicsomlevest feledhetném.... Volt még bobozás is, Sopronban - tavasszal bevált, nem hagyhattuk ki most sem. Amit kihagytunk: a fertőszéplaki skanzen, a ruszti Familypark, a lutzmannsburgi Sonnentherme élményfürdő, kenuzás és hajózás a tavon. Legközelebb!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.08.14. 15:57:27

"Kezdésnek elmentünk balra, azaz nyugatra: Hegykőről Fertőrákosra. Ezen az útvonalon Balfig van külön (értsd: úttesttől elszeparált) bringaút, Balfon osztozunk az autókkal (az 5 éves példás bátorsággal), onnan pedig a szőlőhegyen lehet küzdeni: lejtő-emelkedő váltja egymást, köztük néhány 10% feletti meredekségű. "

Hát igen. Balf és Fertőrákos között a soproni Walter Dezső polgármester úr -2005-ös kampányban tett - beváltatlan - ígérete maradt a bringaút tavalyig, de sok köszönet most sincs benne. Az eredeti terv az volt, hogy a Balf és Fertőrákos közötti utat 12 méteresre szélesítik a két szélén bringaúttal. Ehelyett sokkal drágábban csináltak egy utat a hegyoldalba (mert állítólag ott van üzlete a helyi csinovnyikoknak), ahol a mezőgazdasági forgalom is mehet, szívod a permetszert a szőlők között, és nekem, mint gyakorlott bringásnak és az átlagosnál jobb kondiban lévő férfinek, erősen küzdenem kell, hogy a 11%-os emelkedőkkel megbírkózzak, főleg ha mögöttem ül a 4 éves gyerek. Kíváncsi lennék egy kocabringás 4 tagú család hogyan küzd meg vele.... szerintem leszállnak és tolják.

Emellett a Fertrákos és Balf közötti autóút ugyanolyan keréktörő szar maradt, mint a 70-es évek óta folyamatosan. Szóval köszönjük!

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2016.08.14. 20:24:32

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: remélem, a kocabringást nem ránk értetted ;)
sokan tolták a bringát, amit meg is értek, és még többen maradtak az autóúton, amit szintén értek. Ha nincs velünk a 2 gyerek, én is ott mentem volna.

advocate1 2016.08.15. 07:47:10

"Magyar vagyok. Legszebb ország hazám
Az öt világrész nagy terûletén.
Egy kis világ maga. Nincs annyi szám,
Ahány a szépség gazdag kebelén...."

(Petőfi Sándor, Magyar vagyok)

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com