Bio üzemanyag repüléshez

Ha széndioxid-kibocsátásról van szó, akkor szokás a repülést az egyik legnagyobb felelősnek kikiáltani. Valószínűleg a légitársaságok és repülőgépgyártók is érzik a felelősségüket, hiszen legtöbbjük nem csak elkezdte a fejlesztést a bio üzemanyagok terén, de már szép eredményeket tudnak felmutatni.

A légitársaságok saját bio-keverékeikkel próbálkoznak. Az Alaska Airlines 75 gépe használ 80%-ban hagyományos, 20%-ban az élelmiszeriparból visszanyert olajat. A Continental 60/40-as arányú keveréket használ, a Virgin 2008 óta teszteli saját bioüzemanyag-keverékét, a Virgin Australia eukaliptusz-olajjal próbálkozik. Az Aeromexico egyes járatain 25%-ban használ bio üzemanyagot. A zöld járatok Mexikóváros és San José között közlekednek, de egy transzatlanti járaton  (Madrid) is kipróbálták már. De nincs lemaradva Európa sem: a Lufthansa "zöld" repüléseinek száma már egy éve 2 000 körül járt, az Air France 50/50 arányú keveréket használ a menetrend szerinti járatainak egy részén. Hasonló a helyzet a Finnair és az Iberia járatain is. Az első bio üzemanyaggal működő járat indítása a KLM nevéhez fűzödik; 2011. júniusában Amszterdamból Párizsba vitt 171 utast. Az Etihad Airways új gépe, egy Boeing 777-300ER Seattle-ből Abu Dhabiba repült bio üzemanyaggal - ez volt első ilyen "érkezés" az Arab-öbölben.

A brazil Azul Airlines cukornádból nyeri az üzemanyagot, és 2010-ben másik 9 taggal együtt hozták létre a Brazilian Alliance for Aviation Biofuels (kb: Brazil szövetség a bio üzemanyaggal repülésért) nevű szervezetet. A szövetségben megtalálható még a GOL, a TAM és a TRIP légitársaság is. Ebben is részt vesz az Embrear, amely egyébként a Boeinggel közösen együttműködött egy Sao Paolo-i kutatóközponttal, így hozták létre a "Flight Plan for Aviation Biofuels in Brazil" programot, mely során 2012-ben több brazil városban tartottak előadásokat. A bioüzemanyag használatával 2050-re 50%-kal csökkenhetne a repülés szén-dioxid kibocsátása.

Szokatlan, ámde örömteli dolog, hogy a konkurens repülőgépgyártók ezúttal közös munkába, fejlesztésekbe kezdtek. A Boeing, az Airbus és az Embrear is közösen dolgozik már jó ideje, a kutatómunka célja, hogy a repülőgépek kizárólagosan bioüzemanyagok felhasználásával repülhessenek. A változást úgy szeretnék elérni, hogy eközben a gépeket ne kelljen lecserélni - azaz a jelenleg is üzemben álló típusokat tesztelik a különböző üzemanyagokkal.

A változás egyértelmű: a légitársaság és a repülőgépgyártók is úgy gondolják, a hagyományos előállítású üzemanyag ideje hamarosan lejár. Környezetünk védelme érdekében ideje más anyagok után nézni.

A bejegyzés trackback címe:

https://vojazs.blog.hu/api/trackback/id/tr445453975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shinjuku 2013.08.15. 02:03:06

Ez mikori ez a cikk sracok? A Continental tavaly osszeolvadt a Uniteddel es, mint olyan, megszunt.

Shinjuku 2013.08.15. 02:28:04

A cikk nem emliti, hogy a bio-uzemanyagok nem a szendioxid-kibocsatast csokkentik... mint ahogy azt a kezdo bekezdes sejteti: ezeknek az uzemanyagoknak az elegetesevel nagyjabol ugyanannyi szendioxid kerul a levegobe mint a fosszilis eredetu uzemanyagok elegetesevel. A kulonbseg abban rejlik, hogy az uzemanyag eloallitasahoz szukseges novenyek termesztesuk soran fotoszintetizalnak es a folyamat soran szen-dioxidot vesznek fol a kornyezetukbol (igy az elegetes soran a levegobe visszajuttatott szen-dioxid egy reszet voltakepp ezen a modon ellentetelezik.

Daniel W. Mcload 2013.08.15. 02:59:51

Azt pedig nagyon szépen elhallgatja a cikk, hogyha az élelmiszerből üzemanyagot csinálunk, akkor az az élelmiszerek árát növeli, ezzel éhínségeket okoz a legszegényebb területeket és elszegényedést a kevésbé szegényeken.

BigPi 2013.08.15. 07:29:22

@Daniel W. Mcload: Továbbá hatalmas monokultúrákat hoznak létre. Láttuk ezt már az olajpálmák esetén.
Energia termelésre, csak melléktermékeket szabadna használni.

Klaric 2013.08.15. 08:53:55

Én inkább arra lennék kíváncsi, hogy mi lett azzal a 747-essel, amiről a '90-es évek közepén olvastam és cseppfolyósított hidrogénnel ment? Mert ez a bioüzemanyag téma csak szőnyeg alá söpri a problémát, nem pedig megoldja.

Ellenben egy jó nagy nap vagy szélerőmű parkkal lebontott vízből előállított hidrogénnel működő hajtómű... Max. több lenne a vízpára a levegőben, amitől max. több eső esne(ez meg lehet, hogy csökkentené a globális melegedést is?)

jet set 2013.08.15. 10:17:34

@Klaric: Az túl olcsó, senkinek sem üzlet.

Kövess a Facebookon is!

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (7) 2014 (11) 2015 (14) 2016 (12) 2017 (14) 2018 (9) afrika (38) amerika (40) amszterdam (6) anglia (41) ausztrália (21) ausztria (23) ázsia (6) balaton (5) bali (9) bécs (6) belföld (28) belgium (9) bled (5) bor (6) börzsöny (7) brazília (11) budapest (26) családinyaralás (11) csehország (14) dánia (11) dél (23) dél afrika (8) dunakanyar (6) egyesült államok (30) európa (6) évforduló (5) facebook (6) fesztivál (9) film (8) focivb (27) focivébé (23) forgatási helyszín (8) forma 1 (12) fotó (11) fotók (6) franciaország (40) hajó (6) hajóút (5) hollandia (12) horvátország (6) hotel (50) húsvét (5) india (18) internet (13) iphone (5) irán (5) izland (6) japán (14) júliai alpok (6) kanada (18) karácsony (30) karib (21) kastély (5) kedvezmény (12) kenya (5) kerékpár (12) kilátó (5) kína (14) kirándulás (7) korea (7) környezetvédelem (14) különleges (19) kulturális főváros (8) las vegas (6) legnagyobb (5) lengyelország (9) london (14) magyarország (53) maldív (5) marketing (5) mexikó (19) múzeum (17) nagy britannia (11) németország (28) nemzeti park (7) new york (16) nyaralás (33) nyeremény (5) nyereményjáték (5) ökoturizmus (26) olaszország (21) oroszország (8) párizs (8) plakát (6) portugália (9) programajánló (12) programok (5) reklám (7) repülés (27) singapore (5) skócia (10) spanyolország (25) svájc (12) svédország (7) sydney (5) szálloda (63) szállodák (7) szeged (7) szilveszter (6) szingapúr (8) szlovénia (20) szokatlan (10) tata (6) technika (5) témapark (5) törökország (9) túrázás (9) turizmus (217) unesco (21) usa (67) utazás (452) utazási iroda (5) vár (5) videó (30) világörökség (55) vonat (15) weboldal (5) zene (9) Címkefelhő

Minden, ami utazás

Utazás minden viszonylatban és változatban. Ha velem szeretnél kapcsolatba lépni, itt megteheted: vojazsblog@yahoo.com

süti beállítások módosítása